Kristien Hemmerechts
(Brussel, 1955) schrijft over zeer uiteenlopende onderwerpen, variërend van de poëzie van haar overleden echtgenoot Herman de Coninck (Taal zonder mij, 1998) tot de strijd van een anorexiapatiënte in haar boek Ann (2008). Het menselijk onvermogen staat in haar omvangrijke oeuvre steeds centraal. In haar werk ruimt ze opvallend veel plaats in voor de vrouwelijke seksuele beleving. Hemmerechts speelt in haar roman De waar gebeurde geschiedenis van Victor en Clara Rooze met feit en fictie: een schrijfster met een writersblock grijpt een incestverhaal aan om haar gedachten te laten gaan over schrijven en literatuur. In 2012 verscheen Haar bloed, waarvoor ze meeliep op een afdeling hematologie. In 2014 ontstond ophef over de roman De vrouw die de honden eten gaf, waarvoor ze zich liet inspireren door de zaak Dutroux. In Alles verandert, haar meest recente roman, volgt ze nauwgezet de plot van J.M. Coetzee´s In Ongenade - maar nu met een vrouwelijke hoofdpersoon. Hoezeer bepaalt het geslacht van literaire personages ons oordeel over hun handelen?
(2015)Archief beschikbaar voor: Kristien Hemmerechts
-
VPRO's O.V.T. Live
Met: Adriaan van Dis, Eva Vriend, Florejan Verschueren, Helmut Lotti, Inge Schilperoord, Jos Palm, Kristien Hemmerechts, Nelleke Noordervliet, Paul van der Gaag, Rodaan Al Galidi
Een van de best beluisterde programma's van Radio 1 is VPRO's OVT. Elke zondagmorgen staat de actualiteit van de geschiedenis centraal. Inmiddels is het een traditie dat de programmamakers ten tijde van het festival verhuizen naar Den Haag, dit keer om live uit te zenden vanuit de gezellige foyer van Theater aan het Spui. Reken op bijdragen van festivalgasten Adriaan van Dis, Rodaan Al Galidi, Inge Schilperoort en Kristien Hemmerechts. Eva Vriend spreekt over haar boek De helpende hand - De verborgen geschiedenis van de gezinszorg in Nederland. De Vlaamse zanger Helmut Lotti treedt op en natuurlijk is er de boekenrubriek van Bart Funnekotter, gesproken column van Nelleke Noordervliet. Zij maakt - als lid van de jury - samen met directeur Shanti van Dam - ook de winnaar bekend van de Erasmusprijs 2016, de prestigieuze Europese oeuvreprijs die dit jaar aan een schrijver wordt toegekend. De presentatie is in handen van Paul van der Gaag en Jos Palm. Publiek is van harte welkom, de toegang is vrij - wel even reserveren via www.writersunlimited.nl.
-
De tekst van mijn leven: Kristien Hemmerechts
In Filmhuis Studio A dragen schrijvers die te gast zijn op het festival hun favoriete teksten voor en lichten toe waarom dit gedicht, romanfragment of songtekst hun leven en eigen werk heeft beïnvloed. Welke herinnering, welk gevoel roept die tekst vandaag nog bij hen op? Een doorlopend interviewprogramma, waarbij het publiek ook met de schrijvers in gesprek gaat. Presentatie Arjan Peters.
-
De schrijver als medeplichtige
Schrijvers laten graag slechteriken aan het woord. Forensisch psycholoog Inge Schilperoord weet in haar debuutroman Muidhond (shortlist ECI Literatuurprijs) sympathie op te wekken voor de veroordeelde pedofiel Jonathan. Kristien Hemmerechts laat in Alles verandert, waarin zij een virtuoos spel speelt met John Coetzee's roman In ongenade, Iris aan het woord, die overschrijdend seksueel gedrag met een studente vertoont, maar zelf van dader tot slachtoffer wordt. Zijn Schilperoord en Hemmerechts medeplichtig aan de gewetenloze daden van Jonathan en Iris?
-
Polemiek: Schuilt achter alle kwaad een man?
Een polemiek waarin Kristien Hemmerechts en Abdelkader Benali (die Jamal Ouariachi wegens ziekte vervangt) met humor en scherpte tegengestelde standpunten verdedigen rond de vraag 'Schuilt er achter alle kwaad in deze wereld een man? (en daarachter weer een vrouw?)' Ofwel: is testosteron de bron van alle kwaad? Er wordt gestreden met de beste argumenten uit het echte leven en uit de literatuur! Aan het eind van het debat beslissen scheidsrechter Maud Vanhauwaert en het publiek wie de winnaar is.
-
Wat mag een mensenleven kosten? Over de pijnlijkste vraag in de gezondheidszorg
Met: Geert Linnebank, Job Kievit, Katinka Baehr, Kristien Hemmerechts, Maarten Postma, Thomas Nys
Mogen patiënten met een zeldzame ziekte peperdure medicijnen krijgen, als er drastisch bezuinigd moet worden in de zorg? Wanneer is een behandeling te duur? En hoe weeg je belangen van een patiënt af tegen die van een hele samenleving als het gaat om leven en dood? Maar hoe bepaal je op basis van geld wie wel en wie niet de zorg krijgt die hij nodig heeft? Een gesprek onder leiding van Katinka Baehr. Bekijk de videoregistratie op deze pagina.
Steeds meer specialisten en wetenschappers pleiten voor een afkappunt: een maximum bedrag per patiënt per gewonnen levensjaar van bijvoorbeeld 80.000 euro. Is de behandeling duurder, dan wordt die alleen uitgevoerd als de patiënt dat zelf betaalt.
Een afkappunt betekent in de praktijk dat mensen met zeldzame ziekten, en met weinig vooruitzicht op genezing, niet meer de zorg of medicijnen krijgen die ze nodig hebben. Veel mensen vinden zo'n vast bedrag dan ook onmenselijk. Je kunt toch geen prijs aan een mensenleven plakken? Bovendien, vrezen de critici van het afkappunt, zorgen protocollen en regels alleen maar voor nog meer kosten in de zorg.
In een nieuwe aflevering van de debattenreeks Science Unlimited stelden we de pijnlijke vraag 'Hoeveel mag een mensenleven kosten?' aan chirurg Job Kievit, filosoof en bedrijfseconoom Thomas Nijs, schrijver Kristien Hemmerechts en hoogleraar farmaco-economie Maarten Postma.
Job Kievit is chirurg en hoofd van de sectie endocriene hoofd-en halschirurgie van het Leids Universitair Medisch Centrum. Daarnaast is hij hoogleraar en afdelingshoofd medische besliskunde. Zijn wetenschappelijke onderzoek richt zich op medische kwaliteit van zorg en op beslissingsprocessen in de geneeskunde. Kievit is onder meer lid van de Gezondheidsraad.
Kristien Hemmerechts is schrijfster. In haar werk zijn leven en dood, gezondheid en ziekte terugkerende thema's. Ze heeft een scherpe blik op ethische kwesties en is niet bang voor taboes. Zoals in haar boek 'De vrouw die de honden te eten gaf', over de vrouw van Marc Dutroux, of haar nieuwste roman 'Haar Bloed' waarvoor ze meeliep op de afdeling hematologie in het VU Medisch Centrum.
Maarten Postma is een expert op het gebied van de economische aspecten van geneesmiddelen. Hij is hoogleraar farmaco-economie bij de Rijksuniversiteit Groningen en heeft een nevenbenoeming bij het Universitair Medisch Centrum Groningen. Hij adviseerde o.a. de WHO en De Gezondheidsraad.
Thomas Nijs studeerde wijsbegeerte en bedrijfseconomie en promoveerde aan de Katholieke Universiteit Leuven. Hij doet onder meer onderzoek naar het begrip autonomie in de gezondheidszorg.
-
Schaamteloos
Hoe schaamteloos of hoe intiem durven schrijvers te zijn? Voelen ze zich gegeneerd over hun eigen onthullingen of genieten ze van hun schaamteloosheid? Hoe is het om seksueel getinte passages voor te lezen die het publiek kunnen opwinden of plaatsvervangende schaamte bezorgen? Kristien Hemmerechts, Ted van Lieshout en Yasmine Allas geven zich bloot, onder leiding van Elsbeth Etty. Nederlandstalig.
-
Winternachtenlezing - Nuruddin Farah
Met: Kristien Hemmerechts, Nuruddin Farah, Sams
'Nuruddin Farah stelt vragen die, eenmaal gesteld, je niet meer met rust laten,' schreef het Amerikaanse weekblad Newsweek over de Somalische auteur. Nuruddin Farah (1945) hield de jaarlijkse Winternachtenlezing, die voor de derde keer werd georganiseerd. Hij sprak over migratie en ballingschap, een onderwerp dat hem al een schrijversleven lang bezig houdt. Schrijfster Kristien Hemmerechts gaf een inleiding op het werk van Farah en ging na de lezing met hem in gesprek. De lezing kunt u hier als pdf dowloaden.
Farah beschrijft dat de situatie van een jonge migrant rond 1970 – die niets liever wilde dan volledig assimileren – pijnlijk verschilt van die van jonge migranten anno nu. Hij stelt in zijn lezing een noodzakelijke vraag over identiteit: wat maakt ons tot wie we zijn? Is dat het land waar we vandaan komen, de taal die we spreken, de cultuur waarin we zijn grootgebracht of het paspoort dat we voeren? Of worden we wie we zijn door een toevallige samenloop van omstandigheden? Farah onderzoekt nauwgezet de vraag wat de Somalische identiteit voor iemand als hemzelf betekent, die in meer dan een half dozijn landen heeft gewoond.
Nuruddin Farah wordt door velen genoemd als de belangrijkste Afrikaanse kandidaat voor de Nobelprijs voor de Literatuur. In 1998 ontving hij de Neustadt International Prize for Literature. Zijn werk is vertaald in 17 talen. Zeven van zijn boeken zijn in het Nederlands verschenen, waaronder Geheimen en Kaarten. De vertaling van Links verschijnt in 2009 bij De Geus. Farah woont momenteel in Kaapstad.Kristien Hemmerechts (Brussel, 1955) schrijft romans, (reis)verhalen, essays en scenario's, waaronder Ann, Een zuil van zout en Taal zonder mij. Ze neemt als publiciste actief deel aan het publieke debat in Vlaanderen en Nederland.
Eerdere sprekers van de Winternachtenlezing waren Elif Shafak (2008) en Pankaj Mishra (2007).Bezoekers van de Winternachtenlezing ontvingen na afloop de Engels/Nederlandse tekstuitgave.
De uitgave is te bestellen voor € 5,- + verzendkosten door een email te sturen met naam en adres naar info@writersunlimited.nl. U krijgt de lezing dan toegestuurd met een factuur van € 5,- plus portokosten.Stichting DOEN ondersteund de Winternachtenlezing 2009 omdat internationale schrijvers hier de mogelijkheid krijgen om hun denkbeelden te delen met hun vakgenoten op het festival en met een divers publiek. Zo ontstaan nieuwe inzichten waarmee een bijdrage wordt geleverd aan het maatschappelijke debat in Nederland. DOEN ondersteunt de Winternachtenlezing 2009 uit de bijdrage van de Nationale Postcode Loterij.
-
Waar gebeurd
Hedendaagse lezers hunkeren naar waar gebeurde verhalen. In de boekhandels stapelen de boeken met literaire non-fictie zich op en de jury van de AKO-literatuurprijs zette nooit eerder zoveel nonfictie op de nominatielijst. Wat is de aantrekkingskracht van dit genre voor de lezer én de schrijver? En: hoe waar is non-fictie eigenlijk? Hoe bewaakt de schrijver de grens naar het pure verzinsel? Hierover debatteerden Gerrit Komrij, Kristien Hemmerechts, Naima el Bezaz en P.F. Thomése, met praktijkvoorbeelden uit eigen non-fictie. Komrij opende met het schotschrift Onechte Billen. Het schotschrift werd in de week na Winternachten gepubliceerd in de Groene Amsterdammer. Koen Kleijn trad op als gespreksleider.
-
Taal der Liefde
Antjie Krog en Kristien Hemmerechts zijn beiden meesteressen in de ode aan de geliefde. 'Liefste, jy mág nie doodgaan nie' schreef Krog in haar tijdens Winternachten in Nederlandse verschenen bundel Kleur komt nooit alleen. Om hieraan te ontkomen wordt de geliefde gebalsemd in taal. Een middel dat Hemmerechts ook hanteerde in haar poëtografie Taal zonder mij.