Sanam Sheriff
(India, 1995) is een dichter en artiest uit Bangalore die 2018 afstudeerde in Creative Writing aan het Bryn Mawr College in Philadelphia, VS. Ze was een 2018-2019 Thomas J. Watson Fellow, werd in genomineerd voor de 2018 Pushcart Prize, en won de Button Poetry Video Contest 2018. Haar werk is gepubliceerd of zal verschijnen in Virginia Quarterly Review, The Offing, Vinyl Poetry & Prose, The Academy of American Poets, The Shade Journal, DW B, en elders. Momenteel is ze een Master of Arts-kandidaat in Poëzie aan de Washington University in St. Louis, waar ze redacteur dichtkunst is van The Spectacle Magazine. Sheriff nam in 2018 deel aan het Winternachten internationaal literatuurfestival Den Haag.
(WN 2021)Archief beschikbaar voor: Sanam Sheriff
-
Sanam Sheriff in Writing Climate (In)Justice - #StillWeRise
Met: Sanam Sheriff
De bomen zoals wij ze nu noemen werden eens de goden genoemd. Hun koninkrijk een groen en eerlijk lied.
Terwijl we kijken naar bomen, planten en bloemen, naar een blauwe hemel en uiteindelijk naar een indrukwekkend berglandschap, horen we Sanam Sheriff haar korte verhaal voordragen: over hoe de oudste voormoeders de taal van de natuur verstonden; en over hoe die taal nu is vergeten, terwijl rivieren afval spuien en bossen in brand staan.
Dichter en woordkunstenaar Sanam Sheriff maakte op verzoek van Winternachten internationaal literatuurfestival Den Haag een videobijdrage over klimaat(on)rechtvaardigheid. De videobeelden bij haar verhaal werden gemaakt en gemonteerd door Melissa Bolton. De video werd voor het eerst vertoond in het programma #StillWeRise: Writing Climate (In)justice, live gestreamd op donderdag 14 januari 2021.
- Lees hier het korte verhaal van Sanam Sheriff in de originele, Engelstalige versie.
- Lees hier het korte verhaal van Sanam Sheriff in de Nederlandse vertaling door Jabik Veenbaas.
Steeds meer auteurs geven het klimaat en de klimaatcrisis een prominente plek in hun werk; weinigen wagen zich nog aan het onderwerp van klimaatonrechtvaardigheid of klimaatracisme. Te vaak hoor je de uitspraak "we zitten allemaal in hetzelfde schuitje". Ja, we bevinden ons allemaal op dezelfde woeste zee van de klimaatcrisis. Maar sociaal-economische status, huidskleur en geografische locatie bepalen of je die storm doorkruist met een luxe cruiseschip of een wankel vlot. Daarom liet programmaker Joëlle Koorneef in het Winternachten festival 2021-programma #StillWeRise: Writing Climate (In)justice schrijvers, dichter en spoken word-performers aan het woord over hoe zij het verlangen naar een meer rechtvaardige wereld en hun kunstenaarschap vormgeven.
Sanam Sheriff (India, 1995) is een dichter en artiest uit Bangalore die 2018 afstudeerde in Creative Writing aan het Bryn Mawr College in Philadelphia, VS. Ze was een 2018-2019 Thomas J. Watson Fellow, werd in genomineerd voor de 2018 Pushcart Prize, en won de Button Poetry Video Contest 2018. Haar werk is gepubliceerd of zal verschijnen in Virginia Quarterly Review, The Offing, Vinyl Poetry & Prose, The Academy of American Poets, The Shade Journal, DW B, en elders. Momenteel is ze een Master of Arts-kandidaat in Poëzie aan de Washington University in St. Louis, waar ze redacteur dichtkunst is van The Spectacle Magazine. Sheriff nam ook in 2018 deel aan het Winternachten internationaal literatuurfestival Den Haag.
-
Writing Climate (In)justice - #StillWeRise
Met: Alexis Wright, Benjamin Fro, Chihiro Geuzebroek, Fiep van Bodegom, Leena Norms, Sanam Sheriff
Steeds meer auteurs geven het klimaat en de klimaatcrisis een prominente plek in hun werk; denk maar aan de recente romans van Eva Meijer, Margaret Atwood en Richard Powers. Weinigen wagen zich nog aan het onderwerp van klimaatonrechtvaardigheid of klimaatracisme.
1:50 - Alexis Wright (Australië), interview
32:55 - Chihiro Geuzebroek (Nederland), spoken word
38:09 - Benjamin Fro (Nederland), spoken word.
41:47 - Sanam Sheriff (VS), videoreading.
47:28 - Leena Norms (VK), spoken word.
50:18 - Chihiro Geuzebroek / Benjamin Fro, interview.
1:03:11 - Sanam Sheriff (VS), interview.
1:10:38 - Leena Norms (VK), interview.
1:20:34 - Benjamin Fro (Nederland), performance.Te vaak hoor je de uitspraak "we zitten allemaal in hetzelfde schuitje". Ja, we bevinden ons allemaal op dezelfde woeste zee van de klimaatcrisis. Maar sociaal-economische status, huidskleur en geografische locatie bepalen of je die storm doorkruist met een luxe cruiseschip of een wankel vlot. Het is aan ons om dit met al onze literaire vermogens te agenderen, vindt programmamaker Joëlle Koorneef.
De roman The Swan Book (2013) van de Aboriginal auteur Alexis Wright speelt zich af in een toekomstige wereld die verwoest is door extreme klimaatverandering. Australië is met droogte, bosbranden en stervende koraalriffen een voorloper in het ervaren van de gevolgen van de klimaatcrisis. In het oeuvre van Wright is het continent een haast dystopische literaire setting waarin onrechtvaardigheden zich blijven vermenigvuldigen.
Fiep van Bodegom, schrijver, vertaler en redacteur bij literair tijdschrift De Gids, ging met Alexis Wright in gesprek over de waarde van literatuur in de klimaatcrisis en de positie van de schrijver om (klimaat)activisme aan te wakkeren.
Fragmenten uit Wrights werk - dat opvalt door de rauwe, levende taal - gaven we aan spoken wordartiesten en dichters om met hun woordkracht dit onderwerp in alle opzichten ervaarbaar te maken. Live vanuit Theater aan het Spui waren dit de rebelse en geëngageerde woord-, rap- en muziekartiest Benjamin Fro en filmmaker, performer en activist Chihiro Geuzebroek. Ook waren er indrukwekkende videobijdragen van de Britse dichter, YouTube-prominent en literair video-essayist Leena Norms, en de uit India afkomstige dichter-woordkunstenaar Sanam Sheriff.
Samen met Fiep van Bodegom spraken ze over hoe zij het verlangen naar een meer rechtvaardige wereld en hun kunstenaarschap vormgeven. Is dat een balanceer-act? Of is het de enige manier waarop zij hun kunstenaarschap kunnen belijden?
Winternachten festival signaleerde dat er op dit moment een jonge generatie opstaat die kunst en activisme niet als tegengestelde polen ziet, maar daarin fluïde opereert. Tijdens het festival was het mogelijk deze beweging stem te geven, mee te praten en inspiratiebronnen te delen in een hiervoor geopende Facebookgroep.
Lees hier de bijdragen, voor dit programma geschreven op verzoek van Winternachten internationaal literatuurfestival Den Haag:Verder kijken en lezen:
- Leena Norms | De achterkleindochter van de boer | videogedicht
- Sanam Sheriff
- Benjamin Fro
- Chihiro Geuzebroek
Fiep van Bodegom
Onpeilbaar - Over natuur, land en eigendom, essay, 2020, Mister MotleyBenjamin Fro
website
YouTube MusicChihiro Geuzebroek
website
InstagramJoëlle Koorneef
InstagramAlexis Wright
Uitgever Giramondo, webpagina met Wrights boeken en video's -
#StillWeRise: Writing Climate (In)Justice
Met: Alexis Wright, Benjamin Fro, Chihiro Geuzebroek, Fiep van Bodegom, Leena Norms, Sanam Sheriff
Steeds meer auteurs geven het klimaat en de klimaatcrisis een prominente plek in hun werk; denk maar aan de recente romans van Eva Meijer, Margaret Atwood en Richard Powers. Weinigen wagen zich nog aan het onderwerp van klimaatonrechtvaardigheid of klimaatracisme.
Te vaak hoor je de uitspraak "we zitten allemaal in hetzelfde schuitje". Ja, we bevinden ons allemaal op dezelfde woeste zee van de klimaatcrisis. Maar sociaal-economische status, huidskleur en geografische locatie bepalen of je die storm doorkruist met een luxe cruiseschip of een wankel vlot. Het is aan ons om dit met al onze literaire vermogens te agenderen, vindt programmamaker Joëlle Koorneef.
De roman The Swan Book (2013) van de Aboriginal auteur Alexis Wright speelt zich af in een toekomstige wereld die verwoest is door extreme klimaatverandering. Australië is met droogte, bosbranden en stervende koraalriffen een voorloper in het ervaren van de gevolgen van de klimaatcrisis. In het oeuvre van Wright is het continent een haast dystopische literaire setting waarin onrechtvaardigheden zich blijven vermenigvuldigen.
Fiep van Bodegom, schrijver, vertaler en redacteur bij literair tijdschrift De Gids, ging met Alexis Wright in gesprek over de waarde van literatuur in de klimaatcrisis en de positie van de schrijver om (klimaat)activisme aan te wakkeren.
Fragmenten uit Wrights werk - dat opvalt door de rauwe, levende taal - gaven we aan spoken wordartiesten en dichters om met hun woordkracht dit onderwerp in alle opzichten ervaarbaar te maken. Live vanuit Theater aan het Spui waren dit de rebelse en geëngageerde woord-, rap- en muziekartiest Benjamin Fro en filmmaker, performer en activist Chihiro Geuzebroek. Ook waren er indrukwekkende videobijdragen van de Britse dichter, YouTube-prominent en literair video-essayist Leena Norms, en de uit India afkomstige dichter-woordkunstenaar Sanam Sheriff.
Samen met Fiep van Bodegom spraken ze over hoe zij het verlangen naar een meer rechtvaardige wereld en hun kunstenaarschap vormgeven. Is dat een balanceer-act? Of is het de enige manier waarop zij hun kunstenaarschap kunnen belijden?
Winternachten festival signaleerde dat er op dit moment een jonge generatie opstaat die kunst en activisme niet als tegengestelde polen ziet, maar daarin fluïde opereert. Tijdens het festival was het mogelijk deze beweging stem te geven, mee te praten en inspiratiebronnen te delen via een speciale Facebookgroep die we vanaf donderdag 7 januari openden.
Lees hier de bijdragen, voor dit programma geschreven op verzoek van Winternachten internationaal literatuurfestival Den Haag:
- Leena Norms | De achterkleindochter van de boer | videogedicht
- Sanam Sheriff
- Benjamin Fro
- Chihiro Geuzebroek
Fiep van Bodegom
Onpeilbaar - Over natuur, land en eigendom, essay, 2020, Mister MotleyBenjamin Fro
website
YouTube MusicChihiro Geuzebroek
website
InstagramJoëlle Koorneef
InstagramAlexis Wright
Uitgever Giramondo, webpagina met Wrights boeken en video's -
Winternachten goes Schilderswijk
Met: Cansu Eroğlu, Hizir Cengiz, Ibrahim Eroğlu, Sanam Sheriff
Winternachten festival presenteerde in samenwerking met Bibliotheek Schilderswijk voordrachten door en gesprekken met Sanam Sheriff, poetry slam-talent uit India en de jonge schrijver-columnist (en Schilderswijker) Hizir Cengiz. Dichter en buurtbewoner Ibrahim Eroglu bracht samen met zijn dochter, vocaliste Cansu Eroglu, Turkse poëzie ten gehore.
-
Dichterbij dichters - Speakers' Corner Haagse Hogeschool
Met: Efe Murad, Ghayath Almadhoun, Hassnae Bouazza, Maarten van der Graaff, Sanam Sheriff
De 23e editie van het Winternachten internationaal literatuur festival Den Haag vond plaats van donderdag 18 tot en met zondag 21 januari. De ruim 80 schrijvers, dichters en musici uit binnen- en buitenland kwamen ditmaal niet alleen naar festivallocaties Theater aan het Spui en Filmhuis Den Haag, maar gingen ook naar scholen en treden op in Haagse wijken.
Het festival, bekend om zijn aanstekelijke mix van voordracht, gesprekken over actuele onderwerpen. muzikale optredens en filmprogramma, had ditmaal maar liefst acht locaties. Centrale festivallocaties waren van donderdag 18 tot en met zondag 21 januari Theater aan het Spui en Filmhuis Den Haag.
Daarnaast verzorgde het festival gratis toegankelijke schrijversoptredens in de Speakers' Corner van de Haagse Hogeschool, het International Institute of Social Studies, Theater Dakota, Bibliotheek Schilderswijk en Bibliotheek Nieuw Waldeck.
The Lighthouse, centrum voor debat, cultuur en innovatie van De Haagse Hogeschool en Winternachten festival presenteerden donderdag 18 januari in de Speakers' Corner het programma 'Dichterbij Dichters' met poetry slam-talent Sanam Sheriff uit India, dichters Efe Murad (Turkije) en Ghayath Almadhoun (Zweden), en dichter-schrijver Maarten van der Graaff uit Nederland. Winternachten festival stelde een nieuwe internationale literaire generatie voor. Ze droegen voor uit eigen werk en Hassnae Bouazza sprak met dichters en publiek over de zeggingskracht van poëzie.
-
Boek van mijn leven: Sanam Sheriff
Schrijvers vertellen over hun favoriete boek: het boek dat hen inspireert of raakt; het boek dat hun artistieke, morele of intellectuele kompas heeft gevormd. Kortom: het boek dat ze iedereen aanraden.
-
Saturday Night Wintercafé: Spot on Young Poets
Francis Broekhuijsen presenteerde leerlingen van Haagse middelbare scholen met hun eigen poëzie: het resultaat van workshops door leden van het Haagse Dichtersgilde. Dichter Charlotte Van den Broeck, genomineerd voor de VSB Poëzieprijs 2018, en Sanam Sheriff, jong poetry slam-talent uit India, traden met hen op. Ook Paula Golunska, deelnemer van vorig jaar, droeg voor. Paula won de Jonge Campert-prijs 2017.
Tijdens Spot on Young Poets op vrijdag en zaterdag werden per avond finalisten van de Jonge Campert-prijs 2018 gekozen. De finalisten droegen zondag tijdens het Schrijversfeest, voorafgaand aan de uitreiking van de prijzen van de Jan Campert-Stichting, zijn of haar gedicht voor. Eén van hen werd door het publiek gekozen worden om deze prijs voor de beste Haagse dichter-scholier in ontvangst te nemen. Beleef het mee en zie hoe de literaire toekomst aan u gepresenteerd wordt!
-
Friday Night Wintercafé: Spot on Young Poets
Francis Broekhuijsen presenteert leerlingen van Haagse middelbare scholen met hun eigen poëzie: het resultaat van workshops door leden van het Haagse Dichtersgilde. Dichter Joost Baars, genomineerd voor de VSB Poëzieprijs 2018, en Sanam Sheriff, jong poetry slam-talent uit India, treden met hen op. Ook Paula Golunska deelnemer van vorig jaar, draagt voor. Paula won de Jonge Campert-prijs 2017.
Tijdens Spot on Young Poets op vrijdag en zaterdag werd per avond één finalist van de Jonge Campert-prijs 2018 gekozen. Beide finalisten dragen zondag tijdens het Schrijversfeest, voorafgaand aan de uitreiking van de prijzen van de Jan Campert-Stichting, zijn of haar gedicht voor. Één van hen werd door het publiek gekozen worden om deze prijs voor de beste Haagse dichter-scholier in ontvangst te nemen. Beleef het mee en zie hoe de literaire toekomst aan u gepresenteerd wordt!
-
Ode an die Freude
Schillers idealistische gedicht over Europa en de mensheid hertaald naar nu en hier! Winternachten festival vroeg acht schrijvers en dichters om elk hun eigen Ode an die Freude te maken. Deze avond presenteerden ze het resultaat.
Deelnemers aan deze Odes 2.0 waren Nino Haratischwili, Magda Cârneci, Sanam Sheriff, Efe Murad, Grazyna Plebanek, Gustaaf Peek, Ghayath Almadhoun en Charlotte Van den Broeck. Zij dragen voor in hun moeder- of schrijftaal met simultaan een projectie van de Nederlandse en/of Engelse vertaling. Klassiek accordeonist Oleg Lysenko verzorged met cellist Elisabeth Sturtewagen en sopraan Jole De Baerdemaeker de muzikale component van dit programma.
Schillers Ode an die Freude (Ode aan de vreugde), oorspronkelijk geschreven in 1785, leeft voort doordat Ludwig van Beethoven een strofe uit het gedicht toevoegde aan de finale voor koor en zangsolisten van zijn 9e symfonie. In 1985 riep de EU de koorfinale - maar dan in een tekstloze versie - uit tot officieel volkslied van de Europese Unie. Schiller verwoordt in zijn gedicht het ideaal van een wereld waar alle mensen als broeders leven.
-
Fraternité! De vergeten waarde van wij-gevoel
Het verlangen naar een daadkrachtig wij-gevoel is overal ter wereld opnieuw een bron van sociale bewegingen. Het wij-gevoel voedt nieuwe, gepassioneerde emancipatie- en identiteitsgroepen. Evengoed veroorzaakt het wij-gevoel ook maatschappelijke fragmentatie en conflicten.
Broederschap, derde pilaar van democratisch streven uit de Franse Revolutie, is lang gezien als een minder ontvlambaar maatschappelijke waarde in vergelijking met Vrijheid en Gelijkheid. Maar de comeback van het daadkrachtige wij-gevoel gaat gepaard met veel polarisatie en conflict in samenlevingen.
Bas Heijne, P.C. Hooftprijs-winnaar voor zijn essayistisch oeuvre en prominent NRC-columnist, onderzocht samen met de Vlaamse cultuurhistoricus en schrijver David Van Reybrouck, de Turkse dichter en filosoof Efe Murad, de Duitse schrijver Fatma Aydemir en de Poolse romanschrijver en journalist Grazyna Plebanek waarom de kracht van het verlangen naar Broederschap is onderschat. Hij zocht met hun naar de hedendaagse woorden voor het verbindende wij-gevoel.
De gesprekken werden omlijst door voordracht van poetry slam-talent Sanam Sheriff (India), door live getekende illustraties van Gerda Dendooven (België) en door muzikale bijdragen van klassiek accordeonist Oleg Lysenko (Nederland) en van sopraan Elisabeth Sturtewagen (België)