Joris Luyendijk
(Amsterdam, 1971) toog op z'n 24e naar Egypte om onderzoek te doen onder Egyptische leeftijdgenoten. Dat leverde hemniet alleen zijn bul religieuze antropologie op, maar ook zijn debuut, Een goede man slaat soms zijn vrouw. Dat was meteen zo'n succes dat de Volkskrant en het Radio 1 Journaal hem vroegen om correspondent Arabische Wereld te worden. Later werkte hij ook voor NRC Handelsblad en de NOS. In 2001 schreef hij Een tipje van de sluier en na terugkeer in Nederland in 2003 Het zijn net mensen, over zijn ervaringen als correspondent. Inmiddels heeft Luyendijk zijn aandacht verlegd naar andere thema's: de Nederlandse politiek en duurzaamheid. Zijn nieuwe boek, Je hebt het niet van mij, maar Een maand aan het Binnenhof, deed veel stof opwaaien in journalistiek Nederland. Joris Luyendijk deed hiervoor een maand lang onderzoek naar de Haagse kaasstolp, o.a. in sociëteit Nieuwspoort. Hij beschrijft met enige verwondering hoe nauw de band tussen journalisten, lobbyisten, voorlichters en politici is. In 2006 en 2007 presenteerde Luyendijk Zomergasten en in 2007-2008 en 2008-2009 Wintergasten. Sinds maart 2010 is hij vaste presentator van Met het oog op morgen.
(nov 2010)Archief beschikbaar voor: Joris Luyendijk
-
Oxfam Novib - PEN Awards
Met: Andrei Nekrasov, Arnold Karskens, David Van Reybrouck, Joris Luyendijk, Lionel Veer, Tom van der Lee, Xandra Schutte
Winternachten is erg blij dat Oxfam Novib en PEN Nederland op het festival bekend gaan maken wie de Oxfam Novib PEN Awards hebben gewonnen. Eén van de laureaten komt ook naar Den Haag om de prijs in ontvangst te nemen.
Ieder jaar reiken Oxfam Novib en het PEN Emergency Fund de Oxfam Novib/PEN Awards uit. Ze kennen deze prijzen toe aan schrijvers en kunstenaars die niet willen zwijgen maar hun mening kenbaar durven maken en naar aanleiding hiervan in moeilijkheden zijn geraakt. Lionel Veer, de Nederlandse mensenrechten ambassadeur, reikt de prijzen uit.
Direct daarna start het PEN Dispuut, georganiseerd door Writers Unlimited i.s.m. PEN Nederland. In tijden van oorlog, onder dictatoriale regimes en onder andere extreme omstandigheden proberen de betrokken regeringen de verslaggeving te controleren en manipuleren. Propaganda en censuur zijn van oudsher bekende methoden om de openbare mening te beïnvloeden, maar tegenwoordig hoort ook technische manipulatie van nieuws tot de mogelijkheden. Hoe worden deze nieuwe manipulatiemethoden ingezet en hoe en waarom dienen ze ontmaskerd te worden? En hoe werkt de manipulatie van de media hier in het westen? Raoul Heertje bespreekt deze problematiek met schrijvers/journalisten Joris Luyendijk, Arnold Karskens, Xandra Schutte en David van Reybrouck. Prijsuitreiking: Engelstalig. Dispuut: Nederlandstalig.
-
Oude Idealen
Adriaan Van Dis, Maaza Mengiste en Abeer Soliman schreven alle drie een boek over idealen. Van Dis' roman Tikkop verhaalt over de geschiedenis van twee blanke mannen die als student betrokken raakten bij het internationale verzet tegen de Apartheid in Zuid-Afrika. Mengiste schrijft in De leeuw en de keizer over de Ethiopische revolutie die in 1974 begon met het afzetten van keizer Haile Selassie. Soliman werkt aan een boek over drie generaties in Egypte, de generatie van de Nasserrevolutie, de jaren '70, de generatie van de 'uitbuiters' en de huidige 'verloren' generatie. Joris Luyendijk gaat met de schrijvers in gesprek over de teloorgang, wedergeboorte en botsing van oude en nieuwe idealen. Engelstalig.
-
De noodzaak van chaos
Petina Gappah (Zimbabwe/Zwitserland) en Vamba Sherif (Nederland/Liberia) leven beiden in een zeer gereguleerde samenleving, maar schrijven over een samenleving die chaotisch en ongeregeld is. Joris Luyendijk gaat met hen in gesprek over de vraag of chaos en ontregeling een voorwaarde is zonder welke geen literatuur tot stand komt denk aan Nederlandse schrijvers die naar de Balkan of Afghanistan afreizen om inspiratie op te doen. Moeten Nederlandse schrijvers de chaos opzoeken om literatuur te schrijven die er echt toe doet? Of moet je als schrijver terugschrikken voor de chaos en zelfs in de meest extreme omstandigheden op zoek gaan naar wat blijvend is? Je kunt je afvragen of Gappah en Sherif ook schrijver waren geworden wanneer ze in de rustige omgeving van de Alpen of het vlakke polderlandschap van Nederland zouden zijn geboren. ENG
-
Angstbeelden
Angstbeeld nummer 1: de instortende Twin Towers. Wat vertegenwoordigde hiervóór de angst? De paddestoelwolk? Bas Heijne, Gerrit Jan Wolffensperger en Hassan Daoud laten zien wat hen verontrust en in het verleden heeft verontrust. Onder leiding van Joris Luyendijk vragen zij zich af of er in de loop van de geschiedenis een beeldtaal van de angst is ontstaan en zo ja, of die na 9/11 is veranderd. Met recente en oudere beelden uit de media en films, het Midden-Oosten en het Westen. Engelstalig
-
Op zoek naar de zuivere islam
Onder leiding van schrijver/journalist Joris Luyendijk gingen journaliste Rachida Azough en schrijver/essayist Ian Buruma in gesprek met de Marokkaans/Nederlandse schrijver Fouad Laroui over zijn boek Over het islamisme. Een persoonlijke weerlegging. Hij ontleedt en weerlegt de beginselen van het islamisme als collectieve, politieke en totalitaire godsdienst, die het vrije, individuele geloven blokkeert. Zuiver geloof is wat er overblijft.
Journaliste Rachida Azough nam de plaats in van de eerder aangekondigde Naïma Azough. Nederlandstalig. -
Hollanders in de Arabische wereld
Als correspondent voor de pers, als reiziger voor het leven en als jurist kwamen ze terecht in de Arabische wereld. Joris Luyendijk, Maurits Berger en Harm Botje. Berger doolde door het rijk van de islam en schreef het prachtige 'De islam is een sinaasappel'. Harm Botje was lange tijd correspondent voor NRC Handelsblad. Hij maakt nu van reizen door en schrijven over de Arabische wereld zijn beroep. Presentatie Michaël Zeeman.
-
Egypte, de jonge generatie
Volkskrant-correspondent Joris Luyendijk kwam als student terecht in Caïro en beschreef zijn ervaringen in 'Een goede man slaat soms zijn vrouw'. Hij spreekt over de jonge generatie Egyptenaren. Een voorbeeld is May Telmissany (Caïro, 1965). Zij presenteerde de Nederlandse vertaling van haar debuutroman 'Dunjasâd'. Een gesprek in het Engels met Michaël Zeeman .
-
Radio en TV
Radio en TV West namen op deze avond gezamenlijk een programma op over 'De Winternachten'. Gasten van presentator Louis Hueber waren onder anderen Gerrit Komrij, de Surinaamse dichteres Louise Wondel en Joris Luyendijk. De live muziek werd uitgevoerd door de Zuid-Afrikaanse muziekgroep Sam Tshabalala & Sabeka en door het Eddie Veldman Opoyeye Kwartet.