Roos van Rijswijk
(Amsterdam, 1985) presenteert, interviewt en schrijft. Van proza, essays en interviews tot columns, toneel en recensies voor diverse (literaire) tijdschriften en andere media. In 2016 debuteerde ze met de roman Onheilig, die werd bekroond met de Anton Wachterprijs. In 2017 verscheen het prozagedicht Calligram en riep De Volkskrant haar uit tot literair talent van het jaar. Ze schreef de bundels Wat ben ik meer dan stilte – verhalen van geesten (2018), De olifant van de bovenbuurman (2018, een prentenboek voor volwassenen met tekeningen van Sylvia Weve) en De dwaler (2021, bekroond met het Charlotte Köhler Stipendium). Van Rijswijk recenseert vertaalde fictie voor NRC en geeft les aan de Schrijversvakschool Amsterdam.
(WU2025)Archief beschikbaar voor: Roos van Rijswijk
-
Money to Burn
De aanleiding voor dit gesprek over de destructieve kracht van hebzucht en kapitalisme is de prachtige roman Geld als water (in de Engelse vertaling Money to Burn) van de Deense auteur Asta Olivia Nordenhof. Engels gesproken.
Geld als water is het eerste deel van een even indrukwekkend als gedurfd romanproject, de aftrap van een zevenluik, waarvan in januari 2025 het tweede deel Het duivelsboek verschijnt. Elk deel zal in verband staan met de uit winstbejag aangestoken brand op het cruiseschip de Scandinavian Star in 1990, waarbij 159 mensen het leven lieten.
Dario Goldbach neemt in zijn debuutroman De man die alles had (2023) de lezer mee op een wereldreis langs de excessen van het kapitalisme. En schrijver en theatermaker Marjolijn van Heemstra beschrijft hoe de menselijke drang tot koloniseren zich niet meer beperkt tot andere landen, maar zich ook uitstrekt tot andere planeten.
Moderator Roos van Rijswijk zal het gesprek leiden en aan de hand van de boeken van de auteurs dit onderwerp verder uitdiepen. Heeft kapitalisme een toekomst of is het moment van het barsten van de bubbel nabij?
Money to Burn is voor Writers Unlimited Festival 2025 samengesteld door Ilonka Reintjens.
-
You Do Something to Me - Connie Palmen en Sven Ratzke over Marlene Dietrich
Met: Connie Palmen, Jetse de Jong, Roos van Rijswijk, Sven Ratzke
Topauteur Connie Palmen en internationaal sterartiest Sven Ratzke werkten samen aan een theatershow over Marlene Dietrich - Connie schreef mee aan de tekst en Sven vertolkt die in zijn show. Zij vertelden over hun samenwerking en spraken over Dietrich, hun samenwerkingen, mannelijkheid, vrouwelijkheid en gender in performance. Gespreksleider was schrijver en journalist Roos van Rijswijk.
Sven vertolkte enkele beroemde Dietrich-songs, begeleid door zijn pianist Jetse de Jong: Illusions uit de Billy Wilder-film A Foreign Affair uit 1948 en, beide uit 1930, Wenn ich mir was wünschen dürfte en Falling in Love Again.
Marlene is vanaf 28 februari 2024 te zien in Nederlandse theaters. Een wervelend muziektheaterstuk over legende Dietrich, filmgodin vol mysterie en glamour, die als chansonnière een tweede wereldcarrière beleefde en de laatste jaren van haar leven, volledig teruggetrokken in haar Parijse appartement, de isolatie verkoos. De voorstelling biedt inkijk in de waanzin, de showbizz en Marlenes herinneringen. Met als klapstuk: haar concert in 1960 in Berlijn. Sven Ratzke, o.a. bekend van Rocky horror show, Hedwig and the angry inch en zijn geroemde one-man-shows, vertolkt Marlene. Als geen ander weet Ratzke te switchen tussen genders en het werk van iconen naar zijn hand te zetten. Doordrenkt met prachtige muziek en omlijst door teksten van Connie Palmen en kostuums van Ian Griffiths (art director Max Mara), geeft Marlene een kijkje in de ziel van een wereldberoemde legende.
Haar hele lezende leven is Connie Palmen gebiologeerd door vrouwelijk kunstenaarschap. In haar nieuwste boek Voornamelijk vrouwen beschrijft ze hen: vrouwen als Marilyn Monroe, Marguerite Duras, Patricia Highsmith en Jane Bowles, die ieder op hun eigen wijze de grenzen van de heersende moraal en hun sekse overschreden. Voornamelijk vrouwen is Connie Palmens literaire lofzang op vrouwelijke scheppende kracht en autonomie. En het is vooral een verkenning van haar eigen schrijverschap, waarin ze al haar literaire thema's laat terugkomen.
Festivaltip: Connie Palmen nam ook deel aan de grote festivalavonden Friday Night Unlimited (19 januari) en Saturday Night Unlimited (20 januari)! Op vrijdagavond spraken zij en Annelies Verbeke in Tijd en Literatuur over hoe je als schrijver tijd versnelt of vertraagt; op zaterdagavond hield Connie in The Voice - in search of the character's soul een keynote speech over de stem van het personage, en sprak hierover verder met schrijvers Sacha Bronwasser en Celeste Ng.
-
Huiswerk met Marja Pruis en Roos van Rijswijk in Bibliotheek Nieuw Waldeck
Met: Marja Pruis, Roos van Rijswijk
Writers Unlimited Internationaal Literatuurfestival Den Haag verwelkomde je graag in Bibliotheek Nieuw Waldeck met een optreden van schrijver Marja Pruis. Zij sprak met Roos van Rijswijk over haar nieuwe roman Huiswerk, en uiteraard las ze er ook enkele fragmenten uit voor.
In Huiswerk is Clara Feij in het mooiste huis van Amsterdam komen wonen, vindt ze zelf. Schoonmaken laat ze over aan een stoet van werksters, gevlucht uit eigen land. Als Rose bij haar thuis komt, verandert alles. Hoe kun je iemand helpen, als je niets van haar weet? En hoe blijf je iemand vertrouwen, als alles tegen haar pleit?
Huiswerk is een confronterende roman over intiem geluk en huiselijk verraad. Over de baas zijn en dat niet willen zijn. Met grote precisie legt Marja Pruis de verwarring bloot waarin de westerse mens met zijn goede bedoelingen gevangen zit.
Marja Pruis schrijft vanaf haar romandebuut Bloem over de verwachtingen die mannen en vrouwen van elkaar en het leven hebben. Haar roman Atoomgeheimen gaat over intimiteit en over de teloorgang van idealen. De chroniqueur van het hedendaags vrouwenbestaan is ze wel genoemd; ze verkent haar thematiek verder in haar romans De vertrouweling en Zachte riten. Pruis werkt bij De Groene Amsterdammer als literair redacteur en columnist, en schrijft essays over uiteenlopende onderwerpen als humor, verlegenheid en hebzucht.
Ze ontving de Jan Hanlo-prijs voor haar essaybundel Kus me, straf me, en de J. Greshoff-prijs voor essayistiek met Genoeg nu over mij. Voor haar columns, gebundeld in Oplossingen, kreeg ze de J. Heldring-prijs. In Boos Meisje. Over vrouwen en frictie schrijft ze over de spagaat waarin meisjes en vrouwen zich bevinden, onder meer met behulp van portretten van door haar bewonderde schrijvers als Renate Rubinstein en Vivian Gornick. In haar onlangs verschenen roman Huiswerk gaat het over witte privileges en de spanning tussen werkgever en werknemer.
'Huiswerk is een typische Pruis; springerig, associatief, veelkantig, vindingrijk, humoristisch, je schiet geregeld in de lach, maar uiteindelijk toch ernstiger dan verwacht.' (Tzum)Festivaltip: Marja Pruis en vele andere schrijvers en dichters traden ook op tijdens de grote festivalavond Saturday Night Unlimited (20 januari 2024) waar je zelf je route koos langs zo'n twintig programma's op vijf podia in Theater aan het Spui en Filmhuis Den Haag.
-
Nieuw talent in huis!
Vijf krachtige, vrouwelijke, nieuwe sterren aan het literaire firmament vertellen in een speciaal geschreven column over hun ultieme thuisgevoel. Spraakmakende debutante Nina Polak en aanstormende collega's Bregje Hofstede, Mira Feticu, Roos van Rijswijk en Shantie Singh in een gevarieerd voordrachtsprogramma. Presentatie Simone van Saarloos. Nederlandstalig.