Radna Fabias
(Curaçao, 1983) won voor haar poëziedebuut Habitus (2018) alle grote poëzieprijzen waaronder de Herman de Coninck-prijs en de C. Buddingh'-prijs. Haar opzienbarende, existentialistische bundel gaat over Curaçao, haar eigen positie als (zwarte) vrouw, als migrant, als buitenstaander en over thuis-zijn. Ze studeerde Writing for Performance aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Fabias' stijl kenmerkt zich door afwisseling, zowel inhoudelijk als stilistisch. De Groene Amsterdammer schrijft hierover in 2018: "Fabias durft alle hoeken en gaten van de poëzie als kunstvorm te benutten, de gedichten zijn dan weer kort en lyrisch, dan weer verhalend en lang, nu eens helder en toegankelijk en dan weer hermetisch en experimenteel." Habitus is ook uitgegeven in Frankrijk, Italië, Duitsland, Argentinië en de VS. Fabias vertaalde dichtbundels van de Britse dichter Warsan Shire en Nobelprijswinnaar Louise Glück.
(WN 2021)Archief beschikbaar voor: Radna Fabias
-
All the World's Excuses
Met: Angel ArunA, Astrid H. Roemer, Caleb Azumah Nelson, Chika Unigwe, David Diop, Dean Bowen, Martine Woudt, Nazrina Rodjan, Neske Beks, Rachida Lamrabet, Radna Fabias, Sarita Bajnath, Shantie Singh
In het Winternachten festival-programma All the World's Excuses vertelden prominente auteurs Chika Unigwe (VS, o.a. Fata Morgana), David Diop (Frankrijk, International Booker Prize-winnaar voor Meer dan een broer) en Caleb Azumah Nelson (VK, o.a. het zeer goed ontvangen romandebuut Open water) over de globale sporen van slavernij en hoe dit doorwerkt in onze huidige samenleving, de literatuur en hun boeken. Zij bogen zich over (post)kolonialisme, migratie en identiteitsvorming. En uiteraard droegen zij voor uit eigen werk. De gespreksleiders waren Rachida Lamrabet en Dean Bowen.
Verder vertelde schrijver Neske Beks hoe haar nieuwe boek De kleine Morrison, een wegwijzer in het lezen van haar werk vanuit Zwart perspectief (2023) zich verhoudt tot het thema van All the World's Excuses, en of dat ook geldt voor auteurs uit Nederland of Vlaanderen met wortels in voormalige koloniÃ"n. Ook schrijver Astrid H. Roemer en dichter Radna Fabias droegen bij met voordrachten. Zangeres Angel ArunA vertolkte eigen werk en poÃ"zie van dichter en singer-songwriter Raj Mohan in het Sarnámi.
Voorafgaand aan dit programma in Zaal 1 openden we de avond in de foyer van Theater aan het Spui met een kort voorprogramma, met optredens van schrijver Chika Unigwe en dichter Dean Bowen, en gepresenteerd door Sarita Bajnath.Â
All the Worldâ€s Excuses stelde vragen over de plek die verhalen over slavernij en de afschaffing daarvan krijgen in ons collectieve geheugen, en over wat schrijvers meegeven aan jongeren die zoeken naar hun (onzichtbare) verhaal en identiteit in het land waar ze geboren zijn.
Op alle continenten zijn verhalen hierover lange tijd niet gehoord, onderdrukt of onzichtbaar gemaakt. Dankzij het talent en werk van vele schrijvers hebben deze verhalen echter een thuis gekregen in de wereldliteratuur. Aan de hand van deze literatuur wordt het gewicht van deze geschiedenis, het belang van het delen van deze verhalen invoelbaar gemaakt.
Boekhandel De Vries van Stockum was in de foyer aanwezig met een stand waar o.a. de boeken van de auteurs die aan dit programma deelnemen, verkrijgbaar zijn!
Dit programma was samengesteld door Shantie Singh, auteur van o.a. de romans Vervoering (2014) en De kier (2020).
All the World's Excuses was Engels gesproken; niet-Engelstalige voordrachten werden simultaan in het Engels geprojecteerd op een zaalscherm.
Met dagkaart ook 's middags naar Verhalen die verbinden
Voorafgaand aan het avondprogramma All the World's Excuses vond op zondag 16 april vanaf 14:30 uur in Theater aan het Spui het Winternachten festival-middagprogramma Verhalen die verbinden plaats. Een dagkaart met toegang voor beide festivalprogramma's op 16 april was verkrijgbaar. -
Radical Happiness - #SoulCare
Met: Bahghi, Gil Gomes Leal, Hassnae Bouazza, Jens Meijen, Koleka Putuma, Munganyende Hélène Christelle, Radna Fabias
Joy is an act of resistance is een leus die steeds meer gehoor vindt. Kan geluk een vorm van activisme zijn? Bestaat er verzet in de vorm van rust? En waarom is self-care - zorgzaam zijn voor jezelf - zo van belang? Al deze vragen vormden het fundament voor Radical Happiness, het slotprogramma van het online deel van het Winternachten festival 2021: je belandt in een warm bad vol radicale inspiratie.
1:04 - Koleka Putuma (Zuid-Afrika), voordracht.
3:13 - Radna Fabias (Nederland), voordracht Nederlandse vertaling werk van Koleka Putuma.
5:00 - Koleka Putuma, interview.
23:38 - Koleka Putuma, voordracht.
24:48 - Radna Fabias, voordracht Nederlandse vertaling werk van Koleka Putuma.
26:15 - Gil Gomes Leal (Nederland), dans performance.
31:40 - Radna Fabias, interview.
42:31 - Bahghi (Nederland), song performance.
45:42 - Munganyende Hélène Christelle (Nederland), voordracht en interview.
56:10 - Jens Meijen (België), videoreading.
1:01:19 - Radna Fabias, voordracht Nederlandse vertaling werk van Koleka Putuma.'Het is aan ons': dat spreekt uit het werk van fotograaf Tyler Mitchell, die zomer 2019 met de tentoonstelling I Can Make You Feel Good in fotografiemuseum Foam in Amsterdam een gevoelige ode bracht aan een 'black utopia'. Mitchell fotografeerde jonge zwarte mensen; ontspannen, gevoelig en trots tegen idyllische achtergronden. Een baken van hoop voor hoe het leven er ook uit kan zien en een scherp contrast met de dominante beelden van zwarte mensen die in de media doorgaans verbonden zijn met strijd, pijn en geweld.
Mitchells werk vormde een van de inspiratiebronnen voor programmamaker Fleur Jeras, samen met de poëzie van de Zuid-Afrikaanse dichter en performer Koleka Putuma, in het bijzonder het gedicht Black Joy uit haar bundel Collective Amnesia. Dichter en P.C. Hooftprijs-winnaar Alfred Schaffer, die gedichten van Putuma in het Nederlands vertaalde voor tijdschrift Terras, schreef in de Groene Amsterdammer: "Je zou kunnen zeggen dat Putuma in Collective Amnesia een weg zoekt uit de impasse; ze moet ontkomen aan de verwachtingen van zowel het witte als het zwarte publiek. De liefde zou een ontsnappingsroute kunnen zijn."
Een fragment uit het gedicht Black Joy van Koleka Putuma, uit haar bundel Collective Amnesia:
But
isn't funny?
That when they ask about black childhood,
all they are interested in is our pain,
as if the joy-parts were accidental.I write love poems, too,
but
you only want to see my mouth torn open in protest,
as if my mouth were a wound
with pus and gangrene
for joy.Via een videoverbinding met Kaapstad ging journalist Hassnae Bouazza in gesprek met Koleka Putuma over haar gedicht Black Joy. Het werk van Koleka brachten we ook in andere vormen dichtbij. Zo droeg dichter Radna Fabias een aantal gedichten van Putuma in het Nederlands voor en presenteerden singer-songwriter Bahghi en danser Gil Gomes Leal nieuw werk geïnspireerd op Black Joy.
Lees hier de drie gedichten van Koleka Putuma in Nederlandse vertaling.
Verder gaven dichter Jens Meijen en schrijver-podcastmaker Munganyende Hélène Christelle praktische voorbeelden van hoe zij rust creëren en reflecteren op activisme, een staat van geluk en de toekomst.
Lees en kijk hier verder over:
Bahghi
website
SoundcloudHassnae Bouazza
websiteMunganyende Hélène Christelle
website
Instagram
Podcast Fufu & DadelsRadna Fabias
Video: Radna Fabia draagt in DichterBij (VPRO) haar gedicht Roestplaats voorGil Gomes Leal
website voorstelling Ayahuasca van Gil Gomes Leal & ISH Dance CollectiveJens Meijen
Facebook
Kort verhaal Kaddisj, publicatie in Hard//hoofd
Romandebuut De lichtjaren, te verschijnen mei 2021Koleka Putuma
website
Instagram
Video: Koleka Putuma draagt voor uit Collective Amnesia in de trein Kaapstad-Muizenberg
Gedichten uit Collective Amnesia in Nederlandse vertaling door Alfred Schaffer, publicatie in tijdschrift Terras -
#SoulCare: Radical Happiness
Met: Bahghi, Gil Gomes Leal, Hassnae Bouazza, Jens Meijen, Koleka Putuma, Munganyende Hélène Christelle, Radna Fabias
Joy is an act of resistance is een leus die steeds meer gehoor vindt. Kan geluk een vorm van activisme zijn? Bestaat er verzet in de vorm van rust? En waarom is self-care - zorgzaam zijn voor jezelf - zo van belang? Al deze vragen vormden het fundament voor Radical Happiness, het slotprogramma van dit eerste, online deel van het Winternachten festival 2021: je belandde in een warm bad vol radicale inspiratie.
'Het is aan ons': dat spreekt uit het werk van fotograaf Tyler Mitchell, die zomer 2019 met de tentoonstelling I Can Make You Feel Good in fotografiemuseum Foam in Amsterdam een gevoelige ode bracht aan een 'black utopia'. Mitchell fotografeerde jonge zwarte mensen; ontspannen, gevoelig en trots tegen idyllische achtergronden. Een baken van hoop voor hoe het leven er ook uit kan zien en een scherp contrast met de dominante beelden van zwarte mensen die in de media doorgaans verbonden zijn met strijd, pijn en geweld.
Mitchells werk vormde een van de inspiratiebronnen voor programmamaker Fleur Jeras, samen met de poëzie van de Zuid-Afrikaanse dichter en performer Koleka Putuma, in het bijzonder het gedicht Black Joy uit haar bundel Collective Amnesia. Dichter en P.C. Hooftprijs-winnaar Alfred Schaffer, die gedichten van Putuma in het Nederlands vertaalde voor tijdschrift Terras, schreef in de Groene Amsterdammer: "Je zou kunnen zeggen dat Putuma in Collective Amnesia een weg zoekt uit de impasse; ze moet ontkomen aan de verwachtingen van zowel het witte als het zwarte publiek. De liefde zou een ontsnappingsroute kunnen zijn."
Een fragment uit het gedicht Black Joy van Koleka Putuma, uit haar bundel Collective Amnesia:
But
isn't funny?
That when they ask about black childhood,
all they are interested in is our pain,
as if the joy-parts were accidental.I write love poems, too,
but
you only want to see my mouth torn open in protest,
as if my mouth were a wound
with pus and gangrene
for joy.Via een videoverbinding met Kaapstad ging journalist Hassnae Bouazza in gesprek met Koleka Putuma over haar gedicht Black Joy. Het werk van Koleka brachten we ook in andere vormen dichtbij. Zo droeg dichter Radna Fabias een aantal gedichten van Putuma in het Nederlands voor en presenteerden singer-songwriter Bahghi en danser Gil Gomes Leal nieuw werk geïnspireerd op Black Joy.
Lees hier de drie gedichten van Koleka Putuma in Nederlandse vertaling.
Verder gaven dichter Jens Meijen en schrijver-podcastmaker Munganyende Hélène Christelle praktische voorbeelden van hoe zij rust creëren en reflecteren op activisme, een staat van geluk en de toekomst.
Lees en kijk hier verder over:
Bahghi
website
SoundcloudHassnae Bouazza
websiteMunganyende Hélène Christelle
website
Instagram
Podcast Fufu & DadelsRadna Fabias
Video: Radna Fabia draagt in DichterBij (VPRO) haar gedicht Roestplaats voorGil Gomes Leal
website voorstelling Ayahuasca van Gil Gomes Leal & ISH Dance CollectiveJens Meijen
Facebook
Kort verhaal Kaddisj, publicatie in Hard//hoofd
Romandebuut De lichtjaren, te verschijnen mei 2021Koleka Putuma
website
Instagram
Video: Koleka Putuma draagt voor uit Collective Amnesia in de trein Kaapstad-Muizenberg
Gedichten uit Collective Amnesia in Nederlandse vertaling door Alfred Schaffer, publicatie in tijdschrift Terras -
Opening Night - Free the Word!
Met: Dareen Tatour, Eelco Bosch van Rosenthal, Gioconda Belli, Hassnae Bouazza, Jennifer Clement, Madeleine Thien, Michiel Servaes, Radna Fabias, Raj Mohan, Robert van Asten, Ton van de Langkruis
De Opening Night van het Winternachten festival staat met poëzie, muziek, de Free the Word!-speech en de uitreiking van de Oxfam Novib PEN Awards in het teken van het vrije woord.
Robert van Asten, de Haagse wethouder voor Mobiliteit, Cultuur en Strategie, opende het festival. Radna Fabias, winnaar van de C. Buddingh'-prijs 2018 voor het beste Nederlandstalige poëziedebuut, droeg voor uit haar bundel Habitus. De vrijheid van meningsuiting stond vervolgens centraal in een statement door de Amerikaans-Mexicaanse schrijver Jennifer Clement, voorzitter van PEN International. Daarna sprak de Canadese schrijver Madeleine Thien de Free the Word!-speech uit.
Met de uitreiking van de prestigieuze Oxfam Novib PEN Awards door Oxfam Novib-directeur Michiel Servaes aan de Nicaraguaanse schrijver en dichter Gioconda Belli en aan de Palestijnse dichter Dareen Tatour werden auteurs geëerd die vandaag, met gevaar voor hun vrijheid en leven, de waarheid zoeken en uitdragen. Ook de Italiaanse schrijver Roberto Saviano kreeg een Oxfam Novib PEN Award. Hij leeft sinds de publicatie van zijn boek Gomorrah (2006) onder politiebescherming en kon niet aanwezig zijn. Na de uitreiking gingen de overige twee winnaars in gesprek met schrijver en journalist Hassnae Bouazza en Nieuwsuur-presentator Eelco Bosch van Rosenthal over hun oeuvre en ervaringen. De winnaars droegen eigen poëzie voor. Engels gesproken.
Het programma van de Opening Night werd omlijst met muzikale optredens door singer-songwriter Raj Mohan en werd gepresenteerd door Hassnae Bouazza. De Opening Night is tot stand gekomen in samenwerking met Oxfam Novib, PEN International en PEN Nederland.
-
Spot On Young Poets
De literaire toekomst trad voor u op! Francis Broekhuijsen presenteerde leerlingen van Dalton Den Haag, Edith Stein College en Chr. College De Populier met hun eigen poëzie: het resultaat van de Spot on Young Poets workshops en lessen in dichten, op school gegeven door leden van het Haags Dichtersgilde. Dichter Radna Fabias, winnaar van de C. Buddingh'-prijs 2018, en rapper, spoken-word artiest en schrijver HemelBesem uit Zuid-Afrika traden met hen op. Ook Sumai Yahya, deelnemer van vorig jaar en winnaar van de Jonge Campert-prijs 2018, droeg voor. DJ Socrates zorgde voor de sounds en beats.
Tijdens Spot on Young Poets op vrijdag en zaterdag werden per avond één of twee finalisten van de Jonge Campert-prijs 2019 gekozen. De finalisten droeggen zondag tijdens het Schrijversfeest nog eens zijn of haar gedicht voor. Eén van hen werd door het publiek gekozen worden om direct daarna deze onderscheiding voor de beste Haagse dichter-scholier in ontvangst te nemen. -
Artificial ignorance: digitaal falen
Om ons te beschermen pleit Radboud-hoogleraar Martha Larson voor artificial ignorance: over sommige data moet in de IT opzettelijk heen gekeken worden. Acht auteurs namen Larsons idee van zo'n blinde vlek als uitgangspunt voor hun optreden. Ze keken op een andere, creatieve manier naar technologie. Welke sporen toont technologie van de bedenker? En: de slimme thermostaat, de pacemaker of Google Maps helpen ons, maar vormen ze ons ook? En wat is de waarde van een digitale misser of digitaal falen?