Amer Shanati
(Syrië) is een Palestijns-Syrische oedspeler, componist, bandleider en muziekdocent. In het eerste vluchtelingencentrum waar hij als asielzoeker terechtkwam, onderscheidde hij zich meteen als begenadigd musicus. Intussen heeft hij opgetreden in het Concertgebouw en was hij te horen op de radio. Hij woont in Den Haag waar hij het The Hague Orchestra for Peace oprichtte. Musici uit verschillende landen maken muziek en spelen nieuwe composities met als doel te verbroederen. Ze zien muziek als het perfecte middel om vrede te bereiken omdat mensen uit verschillende culturen elkaar er makkelijk mee kunnen bereiken. Shanati wil die boodschap ook uitdragen met zijn Foundation Amer Music for Peace. Shanati studeerde aan het muziekinstituut in Homs (Syrië) en het conservatorium in Den Haag. Samen met Stefka (Stephanie Ruijsenaars) maakte hij de poëtische muziekvoorstelling Eerst was er Thuis. Vier musici gaan hierin op zoek naar een verloren thuis.
(2017)Archief beschikbaar voor: Amer Shanati
-
Afstand en nabijheid - dichten in tijden van oorlog
Voorjaar 2017 verscheen de gezamenlijke dichtbundel Ik hier jij daar van de Palestijns-Syrische dichter Ghayath Almadhoun en de voormalige Dichter des Vaderlands Anne Vegter. Speciaal voor Winternachten festival gaan beiden nu een muzikale samenwerking aan met nog eens twee uitzonderlijk getalenteerden: de Haags-Syrisch-Palestijnse ud-speler en muziekdocent Amer Shanati en singer-songwriter Stefka.
Anne Vegter schreef over het ontstaan van Ik hier jij daar: "Ik hoor Ghayath Almadhoun voor het eerst tijdens een interview met zijn vertaalster Djûke Poppinga. Hij vertelt dat hij Syrië ontvluchtte voor de burgeroorlog uitbrak. Hij vraagt asiel aan in Zweden en schrijft in Stockholm het gedicht Ik kan niet aanwezig zijn, waarin hij zijn ongemak verwoordt over de afstand tussen hem en de oorlog in zijn thuisland.
Mijn situatie, geboren en wonend in een veilig land, is natuurlijk anders. Maar ik voel ook ongemak. De wereld brandt en ik weiger de andere kant op te kijken. Lekker makkelijk met een dak boven mijn hoofd. Vanuit mijn eigen ongemakkelijke gemak schrijf ik gedichten over oorlog. Mijn oorlog is niet zijn oorlog. Ghayath en ik besluiten om samen een dichtbundel te maken; zijn stem, mijn stem, mijn gedichten, zijn gedichten."
-
De woede van Europa - over de binnenste buitenstaanders van Europa
In Europa waart woede rond. Woede in vele gedaantes en met vele stemmen, maar misschien ook met een gemeenschappelijke bron. Onder leiding van auteur en cultuurhistoricus David Van Reybrouck schetsen en duiden schrijvers met diverse Europese steden als standplaats deze woede vanuit hun omgeving en perspectief.
Sommige Europeanen vinden dat ons continent zijn oorsprong verloochent en op weg is naar een culturele suïcide door zich open te stellen voor de cultuur van vreemdelingen. De ander vindt dat Europa juist gevangen zit in zijn koloniale reflexen en vooroordelen, en dat het tekortschiet in het omarmen van zijn nieuwe burgers. Een derde kan bij Europa nog slechts denken aan bemoeizucht en technocratie, ontdaan van passie, verbeelding en democratische vitaliteit.
Veelzijdig auteur en toneelschrijver David Van Reybrouck schreef spraakmakende boeken als Congo. Een geschiedenis en essays als Pleidooi voor populisme en Tegen verkiezingen. De debuutroman Ellebogen van Fatma Aydemir over escalerend geweld in de U-Bahn verdeelde onlangs critici en lezers in Duitsland. Grazyna Plebanek is afkomstig uit Warschau, leefde enkele jaren in Stockholm en woont sinds 2005 in Brussel, van waaruit ze werkt als journalist en schrijver van korte verhalen en romans. In Boekarest publiceerde kunsthistoricus, dichter en essayist Magda Cârneci tot 1989 onder een pseudoniem; inmiddels is ze onder meer hoofdredacteur van Revista ARTA.
Als contrapunt draagt Rodaan Al Galidi gedichten voor, maakt Gerda Dendooven illustraties en musiceren Stefka en Amer Shanati.
-
Grenzen en geheime deuren
Hoe gaan we om met de grenzen in tijden van globalisering? Winternachten festival presenteert een gesprek over de noodzaak en de onmogelijkheid van nationale grenzen in een alsmaar krimpende wereld.
De succesvolle Pakistaanse schrijver Mohsin Hamid beschrijft in zijn nieuwe eigentijdse liefdesroman Exit West het leven met en in tijden van wereldwijde migratie. In het boek, genomineerd voor de Man Booker Prize 2017, ontvlucht een jong koppel geweld in eigen land via geheimzinnige deuren die hen onder meer naar Griekenland voeren.
Paul Scheffer, schrijver en hoogleraar Europese Studies in Tilburg en Amsterdam, publiceerde in 2016 het essay De vrijheid van de grens waarin hij betoogt dat een open samenleving alleen kan bestaan door enige ruimtelijke afbakening.
Ghayath Almadhoun droeg in dit programma voor uit zijn werk. De dichter, sinds 2008 woonachtig in Zweden en vertegenwoordiger van een jonge en geëngageerde Arabische schrijversgeneratie, heeft een Palestijns-Syrische achtergrond. Hij was journalist in Damascus en richtte er een poëziehuis op.
De muzikale bijdrage in dit programma kwam van de Haagse ud-speler, componist en muziekdocent Amer Shanati; beeldend kunstenaar en illustrator Gerda Dendooven maakte live passende tekeningen.