Alara Adilow

(1988) is een Nederlandse dichter van Somalische afkomst. Ze schreef met haar dichtbundel Mythen en stoplichten (2022) een van de opvallendste debuten van de afgelopen jaren. 'Een onverschrokken debuut' zei de jury die haar dichtbundel over haar eigen transformatie van man naar vrouw bekroonde met de Herman de Coninckprijs, de belangrijkste Vlaamse onderscheiding voor Nederlandstalige poëzie. De bundel dingt ook mee naar de Grote Poëzieprijs, de toonaangevende Nederlandse onderscheiding voor dichtkunst, waarvan de winnaar op 17 mei 2023 bekend wordt gemaakt. 'Als het lichaam niet in de taal past, pas je de taal aan. Die simpele en effectieve omkering zie ik in Mythen en stoplichten terug,' schreef Obe Alkema in NRC. Adilow publiceerde poëzie in onder andere De Gids, Het Liegend Konijn, De Revisor en Tirade. Ze maakte deel uit van het NOORDWOORD Poëzietalenttraject, is gastschrijver bij nY en werkt aan haar romandebuut. Tijdens het Winternachten festival 2023-slotprogramma De grondstof van het gedicht las zij voor uit Mythen en stoplichten en bracht ook nieuw werk ten gehore.
(WN 2023)Archief beschikbaar voor: Alara Adilow
-
De grondstof van het gedicht
Met: Alara Adilow, Asha Karami, Caro Derkx, Dean Bowen, Irina Baldini, Johan van Dijke, Maarten van der Graaff, Marieke Lucas Rijneveld, Martin Rombouts, Marwin Vos, Maxime Garcia Diaz, Mustafa Stitou, Willie Darktrousers
In het slotprogramma van Winternachten festival 2023 gingen dichters en kunstenaars op zoek naar de grondstof van het gedicht. Hoe worden het geweld van de delving van grondstoffen, de vernietiging van levens en werelden, en de uitputting van de aarde hoorbaar en voelbaar in taal? Waar is het gedicht van gemaakt: kan het zelf ook plunderen en schaden?
De grondstof van het gedicht was een avondvullend programma met bekende en nieuwe stemmen, onverwachte performances, dans, muziek en beeld.
Wie een kinderboek over een boerderij openslaat ziet geen hypermoderne, destructieve industrie, maar lieflijke taferelen. Deze verdoezeling van de werkelijkheid is volgens de Britse zoöloog, auteur en activist George Monbiot te wijten aan hardnekkige beelden over onze omgang met dier en land, die zijn ontleend aan de dichtkunst. 'Een van de grootste bedreigingen voor het leven op aarde is poëzie,' schreef hij dan ook provocatief.
Toch is het plunderen van de aarde wel tot de moderne poëzie doorgedrongen. In het gedicht 'Sinaasappel, bitter je schil', van de Surinaamse dichter Michaël Slory, leggen de mineralen zelf getuigenis af van die geschiedenis:'Op Afobaka wil ik zijn
als de arbeiders staken,
de morgen zich boort
in de papaya,
het bauxiet woedend zingt
over zoveel misbruik,
zoveel leugens
zoveel misleiding.'Boekhandel De Vries van Stockum was in de foyer aanwezig met een stand waar o.a. de boeken van de auteurs die aan dit programma deelnemen, verkrijgbaar waren - met gelegenheid tot signeren!
De grondstof van het gedicht was samengesteld door dichter en schrijver Maarten van der Graaff.