Willem Jan Otten
(Amsterdam 1951) schrijft poëzie, romans, toneelstukken, kritieken en essays. De Constantijn Huygensprijs voor zijn gehele oeuvre vormt slechts één bekroning van zijn werk dat door vertalingen inmiddels ook lezers in Italië, Frankrijk, Duitsland en Zweden bereikt. Otten weet maatschappelijk gevoelige kwesties aan te raken, zoals pornografie in zijn essay Denken is een lust (1985), euthanasie in de roman Ons mankeert niets (1994) en katholicisme in zijn pamflet Het wonder van de losse olifanten (1999). Zijn poëziedebuut maakte Otten met Een zwaluw vol zaagsel (1973) dat hem de Reina Prinsen Geerligsprijs opleverde. Voor de bundel Ik zoek het hier (1980) kreeg hij de Herman Gorterprijs, voor Paviljoenen (1992) de Jan Campertprijs, en Eindaugustuswind (1998) werd genomineerd voor de VSB-Poëzieprijs. Otten kreeg opnieuw die nominatie voor zijn elfde bundel Gerichte gedichten (2011) omdat daarin 'verlies, leegte en onontkoombare bestaansvragen indringend aan de orde worden gesteld'.
(WU 2012 GR)Archief beschikbaar voor: Willem Jan Otten
-
Genomineerden VSB Poëzieprijs
Enkele dagen voordat bekend wordt wie dit jaar de VSB Poëzieprijs wint, treden de vijf genomineerde dichters op in het festival. Peter Ghyssaert, Jan Lauwereyns, Willem Jan Otten, Erik Spinoy en Anne Vegter dragen voor uit hun werk. De VSB Poëzieprijs wordt georganiseerd door onze collega's van Poetry International in Rotterdam. Nederlandstalig.
-
De filmkeuze van Willem Jan Otten
Willem Jan Otten laat als toelichting op zijn rede eerder deze avond zien hoe zijn lievelingsfilms ernaar streven om iets niet te laten zien. Films zijn gemaakt van beelden, maar de waarheid niet. Hoe wordt het onbenoembare zichtbaar, hoe wordt een wonder beeld terwijl het toch het ongelofelijke blijft. Via o.a. Steven Spielbergs Indiana Jones and the Last Crusade, de Japanse filmmaker Yasujiko Ozu, Robert Bresson en de film Smoke wordt de hamvraag weer gesteld: wat betekent het gebod 'Gij zult u geen beelden maken'. Heeft het zin om in onze tijd na te denken over zoiets als ontbeelding?
-
In den beginne was het beeld...
In beginne was het beeld, en het beeld was bij God en het Woord was aan Willem Jan Otten. De dichter, schrijver, essayist en dramaturg gaf in een voor Winternachten geschreven openingstekst zijn visie op het thema van deze editie van Winternachten, woord versus beeld. Cabaretier Freek de Jonge reageerde als eerste. Michaël Zeeman leidde het daarop volgende gesprek over verering en afwijzing van woord en beeld.