Stefka
is de artiestennaam van singer-songwriter Stephanie Ruijsenaars. Stefka studeerde klassieke zang en piano in Maastricht en Theaterwetenschappen en Spaans in Amsterdam en Madrid. In het begin zong ze in het Spaans. Geïnspireerd door werk van o.a. Pablo Neruda en Lorca schreef ze haar eigen songs, wat resulteerde in het album Del Recuerdo del Amor (2005) en de single-cd Del Llanto (2008). Later schakelde ze over op het Nederlands, waarbij ze vooral teksten van Joke van Leeuwen op muziek zette, de schrijfster aan wie ze tijdens haar studie al een onderzoeksproject wijdde. De liedjes die daar uit voortkwamen zijn te horen op het album '..terwijl ik wachtte'. Ze zingt over nieuw zijn in een stad, over wachten en over mensen die niet kennis kwamen maken. Samen met de Syrisch-Palestijnse oedspeler Amer Shanati maakte ze de voorstelling Eerst was er Thuis. Stefka werkt veel samen met musici uit alle windstreken en treedt regelmatig op in theaters en radioprogamma's.
(2017)Archief beschikbaar voor: Stefka
-
Afstand en nabijheid - dichten in tijden van oorlog
Voorjaar 2017 verscheen de gezamenlijke dichtbundel Ik hier jij daar van de Palestijns-Syrische dichter Ghayath Almadhoun en de voormalige Dichter des Vaderlands Anne Vegter. Speciaal voor Winternachten festival gaan beiden nu een muzikale samenwerking aan met nog eens twee uitzonderlijk getalenteerden: de Haags-Syrisch-Palestijnse ud-speler en muziekdocent Amer Shanati en singer-songwriter Stefka.
Anne Vegter schreef over het ontstaan van Ik hier jij daar: "Ik hoor Ghayath Almadhoun voor het eerst tijdens een interview met zijn vertaalster Djûke Poppinga. Hij vertelt dat hij Syrië ontvluchtte voor de burgeroorlog uitbrak. Hij vraagt asiel aan in Zweden en schrijft in Stockholm het gedicht Ik kan niet aanwezig zijn, waarin hij zijn ongemak verwoordt over de afstand tussen hem en de oorlog in zijn thuisland.
Mijn situatie, geboren en wonend in een veilig land, is natuurlijk anders. Maar ik voel ook ongemak. De wereld brandt en ik weiger de andere kant op te kijken. Lekker makkelijk met een dak boven mijn hoofd. Vanuit mijn eigen ongemakkelijke gemak schrijf ik gedichten over oorlog. Mijn oorlog is niet zijn oorlog. Ghayath en ik besluiten om samen een dichtbundel te maken; zijn stem, mijn stem, mijn gedichten, zijn gedichten."
-
De woede van Europa - over de binnenste buitenstaanders van Europa
In Europa waart woede rond. Woede in vele gedaantes en met vele stemmen, maar misschien ook met een gemeenschappelijke bron. Onder leiding van auteur en cultuurhistoricus David Van Reybrouck schetsen en duiden schrijvers met diverse Europese steden als standplaats deze woede vanuit hun omgeving en perspectief.
Sommige Europeanen vinden dat ons continent zijn oorsprong verloochent en op weg is naar een culturele suïcide door zich open te stellen voor de cultuur van vreemdelingen. De ander vindt dat Europa juist gevangen zit in zijn koloniale reflexen en vooroordelen, en dat het tekortschiet in het omarmen van zijn nieuwe burgers. Een derde kan bij Europa nog slechts denken aan bemoeizucht en technocratie, ontdaan van passie, verbeelding en democratische vitaliteit.
Veelzijdig auteur en toneelschrijver David Van Reybrouck schreef spraakmakende boeken als Congo. Een geschiedenis en essays als Pleidooi voor populisme en Tegen verkiezingen. De debuutroman Ellebogen van Fatma Aydemir over escalerend geweld in de U-Bahn verdeelde onlangs critici en lezers in Duitsland. Grazyna Plebanek is afkomstig uit Warschau, leefde enkele jaren in Stockholm en woont sinds 2005 in Brussel, van waaruit ze werkt als journalist en schrijver van korte verhalen en romans. In Boekarest publiceerde kunsthistoricus, dichter en essayist Magda Cârneci tot 1989 onder een pseudoniem; inmiddels is ze onder meer hoofdredacteur van Revista ARTA.
Als contrapunt draagt Rodaan Al Galidi gedichten voor, maakt Gerda Dendooven illustraties en musiceren Stefka en Amer Shanati.