Inschrijven op de nieuwsbrief

Louk de la Rive Box

Louk de la Rive Box tijdens Winternachten 2003 - foto Serge Ligtenberg
Louk de la Rive Box tijdens Winternachten 2003 - foto Serge Ligtenberg

(1942) was onder meer medeoprichter en penningmeester van het Prins Claus Fonds voor Cultuur en Ontwikkeling. Hij studeerde een jaar sociologie aan de Universiteit van Amsterdam en vertrok daarna naar de Verenigde Staten, waar hij naast sociologie ook ceramiek studeerde en promoveerde aan Columbia University. Hij keerde terug in Nederland in 1972 en werkte o.a. voor de Vakgroep Agrarische Sociologie Niet-Westers van de Landbouw Universiteit Wageningen. Van 1989 tot 1993 werkte hij voor Ontwikkelingssamenwerking bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Box was van 1993 tot 2000 directeur van het European Centre for Development Policy Management. Vanaf 2000 is hij verbonden aan de Universiteit Maastricht als hoogleraar Internationale Samenwerking. In 2005 volgde hij professor Opschoor op als rector van het Institute of Social Studies.

(ISS 2006)

Archief beschikbaar voor: Louk de la Rive Box

  • World Speakers 21 november '06

    Living Apart Together - Education and multiculturalism in The Netherlands

    Met: Fouad Laroui, Frank Martinus Arion, James Cummins, Louk de la Rive Box

    In deze interactive paneldiscussie over de toekomst van multicultureel Nederland stond het onderwijs centraal. Het is duidelijk dat Nederland moeite heeft met de veranderende samenstelling van de bevolking. Is de inrichting van het huidige onderwijs wel voldoende toegesneden op onze multiculturele toekomst? Schrijver Frank Martinus Arion (Curaçao), onderwijskundige Jim Cummins (Canada) en professor Internationale Samenwerking Louk de la Rive Box (Nederland) ontvouwden hun visie op dit onderwerp en deden voorstellen voor drie geboden voor succesvol onderwijs in multicultureel Nederland. Drie studentes van het Institute of Social Studies reageerden als eersten op de geboden. Onder leiding van de Nederlands/Marokkaanse schrijver Fouad Laroui werden de geboden door het publiek, het panel en de drie studentes aangepast, en alsvolgt vastgesteld:

    - All students are intelligent, imaginative, and linguistically talented, and should be treated so.
    - An educational system that invests in mutual respect of teachers, parents and students, guarantees a safe and secure society.
    - Thou shalt make Holland an equitable, accommodating and hospitable country by making education humanistic and full of equal opportunities for all.

    De World Speakers paneldiscussies worden georganiseerd door Winternachten in samenwerking met het Institute of Social Studies in Den Haag. Dit debat was de tweede in een serie over de toekomst van de Nederlandse multitculturele samenleving.

  • Winternachten 2003

    Nieuwe Beeldenstormen - debat

    Met: Ellen Ombre, Fouad Laroui, H.J.A. Hofland, Laetitia van den Assum, Louk de la Rive Box, Mai Ghoussoub, Paul Schnabel

    Culturele identiteit in internationaal perspectief. Een forumdiscussie i.s.m. het Prins Claus Fonds. Bij wijze van introductie verleidde Ellen Ombre zaal en panel tot het aanheffen van 'Waar de blanke top der duinen', het lied dat ze als kind in Suriname leerde zingen. Henk Hofland beloofde dat wij op weg waren naar vernieuwing van de Nederlandse culturele identiteit. Algemeen was de klacht te horen dat de Nederlanders vaag, onzorgvuldig en zonder gepaste trots met hun culturele erfenis om gaan. Cultuur hoort een exportartikel te zijn, dat wel wat meer overheidssteun mag krijgen. Ambassadeur Van den Assum pleitte voor het opnemen van Zuid-Afrika als geassocieerd lid van de Taalunie. Kijk voor reacties op dit programma onder 'forum'.