Inschrijven op de nieuwsbrief

Iman Mersal

Iman Mersal
Iman Mersal

(Egypte, 1966) studeerde aan Mansura University en was medeoprichter en redacteur van het feministische magazine Bint al-Ard (Daughter of the Earth). Ze is een van de meest bejubelde hedendaagse schrijvers in de Arabische wereld en professor Arabische literatuurwetenschap in Alberta, Canada. These Are Not Oranges, My Love (2008), bevat een selectie van haar gedichten in het Engels, maar haar gedichten zijn ook vertaald in andere talen. In How to Mend: On Motherhood and its Ghosts uit 2016 vertelt ze een nieuw verhaal over moederschap, switchend tussen dagboekfragmenten, lezingen en foto's om oude en nieuwe opvattingen over het moederschap en de daarmee samenhangende onvoorwaardelijke liefde, schuldgevoelens, persoonlijke doelen en traditionele verwachtingen te bevragen. Het zijn verhalen die laten zien dat we groter zijn dan onze individuele ervaring, dan ons verdriet, onze zorgen en onze angsten, en dat deze niet uniek zijn. In 2020 verscheen Home, New Arabic Poems.

(WN 2022)

Archief beschikbaar voor: Iman Mersal

  • Winternachten 2022

    Winternachten concert - In het droomhuis

    Met: Benzokarim, Iman Mersal, Jose Pepe Garcia, Laura van Dolron, Marian Markelo, Raoul de Jong, Sanneke van Hassel, Sef, Shishani, Sterre Konijn

    Winternachten Festival, Koninklijk Conservatorium Den Haag en Amare presenteren: In het droomhuis


    Het Winternachten festival - de zomereditie wordt in stijl afgesloten in de concertzaal van Amare met 'In het droomhuis'. Schrijvers, dichters en artiesten brengen hun droomhuis tot leven, in woord, beeld en muziek. Vol van lichte, warme en duistere verlangens, van voorouders en wijze vrouwen, van gemis en genot. Laat je betoveren door o.a. hiphopicoon Sef, wintipriester Marian Markelo, schrijvers Raoul de Jong en Sanneke van Hassel, singer-songwriter Shishani, spoken word artist Benzokarim, dichterIman Mersal en zanger Sterre Konijn. Slagwerkers van het Koninklijk Conservatorium: begeleid door Pepe Garcia brengen ritme aan, en onze gedroomde gastvrouw, theatermaker en stand-up filosoof Laura van Dolron, zorgt dat je je direct thuisvoelt.

    Breng jouw thuis mee naar ons droomhuis
    Om goed onderdak te bieden aan al deze dromen vragen we niet alleen artiesten om hun 'thuis' te delen, maar ook het publiek. Neem iets mee wat 'als thuis' voelt - of waarmee jij je droomhuis zou opluisteren: een plant, een theekopje, een gootsteendoekje, een schemerlamp... En het verhaal bij jouw droomthuis-object horen we ook graag! Je kunt dit van tevoren opschrijven of het ons vertellen bij binnenkomst, dan leggen Sanneke van Hassel en Anouk Driessen het vast én geven het een mooie plek in de zaal. Zo maken we samen een levend archief van droomhuizen, geïnspireerd op de roman In het droomhuis van de Amerikaanse schrijver Carmen Maria Machado. En: je gaat niet met lege handen naar huis, want na afloop neem je een voorwerp en verhaal van iemand anders mee terug.

  • Winternachten 2022

    ISS Storytelling afternoon

    Met: Iman Mersal, Kees Biekart, Lamin Kuyateh, Robin Block

    Op 16 juni 2022 vindt op veler verzoek weer de International Storytelling Afternoon plaats bij het International Institute of Social Studies (ISS). Een Winternachten-klassieker! Volgens beproefd recept, even simpel als groots: bezoekers, schrijvers, studenten en docenten komen samen en vertellen elkaar verhalen.

    Tijdens deze editie zullen die verhalen vooral gaan over het festivalthema Whose House is This? Voel je vrij om dat te interpreteren zoals je wil: 'het huis' kan zowel heel letterlijk een thuis zijn, maar ook als metafoor gebruikt worden. Voel jij je thuis in het huis van je familie, het huis van onze samenleving, van de democratie, van de literatuur...? Met deze festivalvraag gaan we op zoek naar verhalen over je thuis voelen (of juist niet), huis en haard moeten verlaten of juist een nieuw, onverwacht thuis vinden.

    Kom luisteren naar verhalen van over de hele wereld - of vertel je eigen verhaal, als je zin hebt! Er zijn slechts twee regels: je verhaal moet Engelstalig zijn en mag maximaal vijf minuten duren. De voertaal van deze middag is Engels.
    Namens Winternachten zullen Robin Block en Iman Mersal ook aanwezig zijn om hun verhaal te vertellen. Kees Biekart leidt het programma. Lamin Kuyateh verzorgt de muzikale intermezzo's.

  • Winternachten 2022 – Thursday Night Unlimited

    Who's Afraid of the Female Future?

    Dystopie en poëzie - met Iman Mersal, Athena Farrokhzad, Ronelda S. Kamfer (online) en Widad Broco

    De dystopie: die kennen we vooral als een denkbeeldige samenleving, met louter akelige kenmerken. Een afschrikwekkend toekomstbeeld, en een dankbaar uitgangspunt voor de literatuur, waarin speculatieve verhalen en sciencefiction hun plek allang hebben ingenomen. Who's Afraid of the Female Future? gaat niet over die 'typische' dystopische genres, maar staat volledig in het teken van de relatie tussen de dystopie en poëzie. Want is poëzie niet bij uitstek het genre waarin maatschappijkritische ideeën en droomwerelden een plek hebben?

    Voor vrouwen kan de alledaagse werkelijkheid al dystopisch aanvoelen. Voor je persoonlijke dystopie heb je geen grootse, glamoureuze sciencefiction-vertelling nodig; de poëzie is het genre waarin vrouwelijke dichters thuiskomen. In Who is Afraid of the Female Future? ontmoet je de Egyptisch-Canadese dichter Iman Mersal, de Zweeds-Iraanse dichter Athena Farrokhzad en de Zuid-Afrikaanse dichter Ronelda S. Kamfer (online). Wat is de relatie die deze dichters hebben met 'de dystopie'? Hoe verbeelden zij toekomstbeelden in hun poëzie? En is 'het huis' nog een veilige plek in hun dystopisch-poëtische wereld?

    Een intiem programma voor poëzieliefhebbers, met muziek van dichter/performer Widad Broco, de eerste vrouwelijke rapartiest uit de Arabische wereld en ook bekend van de internationaal succesvolle electro-urban formatie N3rdistan. Dit programma is samengesteld door dichter en programmamaker Nisrine Mbarki, die 'de dystopie' als volgt typeert: 'Ik zie dystopische wereldbeelden als kritische beelden, als alarmsignalen van dat waar wij als mensen bang voor zijn. Dystopische beelden verdienen aandacht en ruimte omdat ze een kritische stem vertegenwoordigen en ons wakker kunnen schudden. Ze vormen een commentaar op onze huidige samenleving, die gestoeld is op het liberale en kapitalistische systeem van welvaart en daarmee ook uitbuiting van de mens en de aarde. Naar dat commentaar kunnen we maar beter goed luisteren.'