Zij-kamer: When does she rule, or does she at all?
Een filmessay over de vrouw op het witte doek - door Gerlinda Heywegen
Welke ruimte nemen vrouwen in op het witte doek? Hoe zichtbaar of onzichtbaar zijn ze? Wat krijgen we in films te zien van De Vrouw, en hoe? In dit filmprogramma nam redacteur en programmamaker Gerlinda Heywegen je mee op ontdekkingsreis. Vrouwen worden op het witte doek uitgesloten, geseksualiseerd, ontkend, bewonderd, geobjectiveerd, uitvergroot of klein gemaakt - maar zelden vertoond als een mens. Ze zijn madonna of hoer, mythe of huisvrouw. We zien hun beeldvullende rondingen en kapot geslagen dromen. En: wáár zien we vrouwen vooral? Staan ze in de keuken, galopperen ze door het weidse, romantische landschap? Wat doen ze, doen ze wel iets? Welke ruimte is er voor en van haar?
We keken en luisterden naar dit filmische essay waarin we over de hele wereld reisden, een wereld vol filmvrouwen - vrouwen die treurig stemmen, boos maken maar ook (beloofd!) lieten lachen en hoop boden. We lieten ons gidsen door een gestoorde filmwereld met duistere, hilarische, klassieke en giftige voorbeelden. We zagen fragmenten uit o.a. The Piano (Jane Campion), Irréversible (Gaspar Noé), Portrait de la jeune fille en feu (Céline Sciamma) Nostalghia (Andrei Tarkovski) en Titane (Julia Ducourneau). When does she rule or does she rule at all? was het onderwerp van dit filmessay waarin Gerlinda Heywegen filmfragmenten aan elkaar lastte en toelichtte.
Voertaal: Nederlands.