Inschrijven op de nieuwsbrief

Gwen Stok

Gwen Stok - illustratie: Gwen Stok
Gwen Stok - illustratie: Gwen Stok

(Rotterdam, 1983) studeerde aan de Willem de Kooning Academie en maakt illustraties en strips die met filosofische speelsheid een inkijkje geven in de menselijke aard. Ze publiceerde in bladen als onder meer REALmag., Schokkend Nieuws en bewerkte Toon Tellegens dierenverhalen Een Verre Reis (2017) tot een gelijknamige app en De Genezing van de Krekel (2019) tot een grafische roman. De app ontving twee Lovie Awards, een Gouden Guppy en een Special Mention Bologna Ragazzi Digital Award. Tijdens corona benoemden het Stadsarchief en CBK Rotterdam haar tot 'stadstekenaar speciaal' om de ontwikkelingen tijdens de winterlockdown te verbeelden: de repetitie, isolatie en machteloosheid, maar ook de toenemende hoeveelheid postbodes met bergen pakketjes en fietsbezorgers. In Memoir of a jellyfish (2021) onderzoekt Stok wat er gebeurt als de zwaartekracht verdwijnt en de rode draad van het bestaan niet langer langs een lineaire weg loopt. Het resultaat is een beeldverhaal in de vorm van een set A5-kaarten met augmented-realitylaag. Daarnaast maakt ze samen met Bruno Ferro Xavier da Silva inkt- en muurtekeningen onder de naam Trompette de la Mort.

(WN 2022)

Archief beschikbaar voor: Gwen Stok

  • Winternachten 2022 – Thursday Night Unlimited

    Meat:Woman

    Vrouwen, vlees en vrouwenvlees - met Agustina Bazterrica, Roanne van Voorst, Elianne van Elderen en Gwen Stok

    Wat is de overeenkomst tussen vrouwenlichamen en vlees? Ze worden beide in grote mate geobjectiveerd - in advertenties, film en taalgebruik. Bestaat er dan misschien ook een verband tussen de consumptie van vlees en het objectiveren van het vrouwenlichaam? De Argentijnse auteur Agustina Bazterrica en de Nederlandse antropoloog en schrijver Roanne van Voorst schreven allebei een hoogst intrigerend boek over dit verband. Tijdens Meat:Woman gaan ze met elkaar in gesprek.

    Agustina Bazterrica legt de link tussen vrouw en vlees in haar roman Schitterend lichaam (Tender is the Flesh). In haar dystopische Argentinië is kannibalisme gelegaliseerd en eten mensen hun soortgenoten op - maar dan wel degene die toch al het meest onzichtbaar waren. Roanne van Voorst schreef Ooit aten we dieren, een onderzoek naar de toekomst van ons voedsel. Een must-read voor vegetariërs, veganisten én vleeseters: in het toekomstbeeld van Van Voorst eten we juist helemaal geen vlees meer. Twee totaal verschillende narratieven, maar we zullen tijdens dit programma ontdekken of beide auteurs wellicht toch door dezelfde geest gedreven worden.

    Nieuw talent Elianne van Elderen laat zich in opdracht van Winternachten festival inspireren door het werk van illustrator Gwen Stok die op haar beurt drie extra tekeningen maakt bij het oeuvre van Bazterrica.
    Alvast in de stemming raken? Beluister halverwege mei onze podcast Short guide to: Meat, waarin programmamaker Joëlle Koorneef in gesprek gaat met Ruth Ozeki, de Japans-Amerikaanse auteur die als geen ander wist te schrijven over vlees. Mijn jaar van het vlees (My Year of Meats) is een humoristische maar zeer kritische roman over onder meer de vleesindustrie, en sloeg in 2000 in als een bom.