Çiler Ilhan
(Turkije, 1972) schrijft romans, essays, recensies en vertalingen voor diverse kranten en tijdschriften. Ze studeerde internationale betrekkingen en politicologie in Istanbul en hotelmanagement in Zwitserland. In 2006 debuteerde ze met de korte verhalenbundel Ruya Tacirleri Odasi (Chamber of Dream Merchants). Surgun uit 2010 (Verbannen, 2017) won de EU-Literatuurprijs en verscheen in 24 landen. In korte verhalen van soms een of twee pagina's die tezamen een roman vormen komen gewone Turkse burgers aan het woord die vervreemd zijn van hun vaderland, hun families en de gemeenschap waartoe ze behoorden. In 2021 publiceert ze Nisan Evi (in het Nederlands in 2024 gepubliceerd als Een zondstorm, zeiden ze), een novelle over levens die verloren gaan onder het gewicht van machtsfactoren in het oosten van Turkije.
(WU2025)Archief beschikbaar voor: Çiler Ilhan
-
Scatterlings
Wat betekent het als je je land van herkomst moet verlaten om een nieuw leven te beginnen op een andere plek? Schrijvers Abdelkader Benali en Resoketswe Manenzhe vertellen verhalen over migratie en ontheemding, aan de hand van hun nieuwste boeken.
Manenzhe schreef in haar debuutroman Scatterlings (onlangs in Nederland verschenen als Zwervelingen) over het uiteenvallen en de ontheemding van een biraciale familie als gevolg van de racistische Ontuchtwet uit 1927, die biraciale relaties strafbaar stelde.
Ook in De opdracht van de Moor, de in januari 2025 te verschijnen nieuwe roman van Abdelkader Benali, staan verhalen over migratie centraal: verhalen van reizigers, vluchtelingen en gelukszoekers die de basis vormen van een ambitieus project: het door overstroming bedreigde Venetie verplaatsen naar een veilige woestijn in het Midden-Oosten.
Rešoketšwe Manenzhe is dichter en schrijver van korte verhalen en romans. Haar korte verhalen en gedichten zijn verschenen in onder andere Kalahari Review, Fireside Fiction, Praxis Magazine, Lolwe, FIYAH en de 2017 Sol Plaatjie European Union Anthology. Ze heeft een master in chemische technologie van de Universiteit van Kaapstad (UCT). Haar eerste, historische roman Zwervelingen (2024) speelt zich af in 1927, wanneer Zuid-Afrika de Ontuchtwet aanneemt, die seksuele gemeenschap tussen witte en zwarte mensen verbiedt. Wie de draconische wet overtreedt, riskeert gevangenisstraf.
Abdelkader Benali is een veelbekroond schrijver, dichter, toneelschrijver en conservator. Zijn debuut Bruiloft aan Zee (1996) was meteen een succes. Voor zijn roman De langverwachte (2002) ontving hij in 2003 de Libris Literatuurprijs. De onderwerpkeuze van Benali is divers, maar sport en de migrant die zich nergens helemaal thuis voelt zijn terugkerende onderwerpen. Zo schreef hij romans over zijn grote passie - hardlopen -, over reizen (De weg naar Kaapstad, Oost=West, Zandloper) en over de culturele identiteit van de migrant (Bad boy, De stem van mijn moeder het daglicht). Zijn nieuwe roman De opdracht van de Moor verschijnt in januari 2025.
Çiler Ilhan schrijft romans, essays, recensies en vertalingen voor diverse kranten en tijdschriften. In 2006 debuteerde ze met de korte verhalenbundel Ruya Tacirleri Odası (Chamber of Dream Merchants). Surgun uit 2010 (Verbannen, 2017) won de EU-Literatuurprijs en verscheen in 24 landen. In 2021 publiceert ze Nişan Evi (in het Nederlands in 2024 gepubliceerd als Een zandstorm, zeiden ze), een novelle over levens die verloren gaan onder het gewicht van machtsfactoren in het oosten van Turkije.
Scatterlings is voor Writers Unlimited Festival 2025 samengesteld door Ilonka Reintjens.
-
Boek van mijn leven: Charlotte Remarque in gesprek met Çiler Ilhan
Schrijvers vertellen over hun favoriete boek: het boek dat hen inspireert of raakt; het boek dat hun artistieke, morele of intellectuele kompas heeft gevormd. Kortom: het boek dat ze iedereen aanraden. Interview: Charlotte Remarque.
-
Wat zullen ze zeggen, Meltem?
Over literatuur, poëzie, feminisme en geweld - met Müesser Yeniay, Çiler İlhan, Sanem Kalfa, Meltem Halaceli & Canan Marasligil (moderator)
In Wat zullen ze zeggen, Meltem? gingen Meltem Halaceli, Müesser Yeniay en Çiler İlhan in gesprek over wat literatuur en poëzie kunnen betekenen voor het bespreekbaar maken van geweld tegen vrouwen. Eerder begon Winternachten-programmamaker Meltem Halaceli al een podcastreeks over deze onderwerpen, waarin dit live programma uiteindelijk ook verwerkt werd. Wereldwijd is het partnergeweld jegens vrouwen en LGBT-groepen gestegen en is femicide een groeiend probleem. Geraakt door deze realiteit ging Meltem Halaceli op zoek naar de feministische waarden in haar familie en maakte er een podcast over. Haar moeders ogen werden geopend door romans en poëzie van Turkse, Russische en Amerikaanse auteurs die over de ongelijkwaardige positie van de vrouw schreven. Meltem ging in haar podcast ook in gesprek met schrijvers, dichters en experts en vroeg hen hoe zij hun literatuur en kennis inzetten om geweld tegen vrouwen bespreekbaar te maken.
In Wat zullen ze zeggen - live ontmoetten we allereerst de Turkse dichter Müesser Yeniay, die een aantal nieuwe gedichten ten gehore bracht. In de inleiding van haar laatste dichtbundel Sevgiliyle Daimi Konuşma (Eeuwig gesprek met de geliefde) schrijft ze: 'Voor veel vrouwen in het oosten is het gedicht de enige plek waar ze bestaat.' Wat betekent dit voor haar poëzie? De tweede gast Çiler İlhan, die in 2017 van Turkije naar Nederland verhuisde, sprak over haar nieuwste roman Nişan Evi (Engagement House) waarin vrouwen worden beschouwd als commercieel object, een lichaam en verder niets. Ilhans eerdere boek Sürgün (Verbannen) werd bekroond met de EU Literatuurprijs en is in twintig talen vertaald. Jazz-zangeres Sanem Kalfa omlijstte het gesprek met muziek. Het gesprek vond plaats onder leiding van Canan Marasligil, vertaler en schrijver.Dit programma werd afgesloten met een vertoning van het Writers' Monument. Zoals elk jaar maakte Het Theater van de Verkeerde Beslissing ook dit jaar een actueel 'digitaal monument' voor de journalisten en schrijvers die vermoord zijn. Het monument was te zien tijdens de opening van Winternachten, om samen stil te staan, ons te bezinnen en ons te realiseren hoeveel mensen wereldwijd hun leven opofferen simpelweg door de pen te hanteren en de waarheid te willen vertellen.
Voertaal: Engels.
-
Dakota's Winternachten Verhalenfestival: Verhalen van Ver
Met: Anima Jhagroe-Ruissen, Arshia Sattar, Çiler Ilhan, Duygu Alkan, Francis Broekhuijsen, Jhilani Wijsman, Mark Kalsbeek, Shagun, Turks koor Escamp, Wieteke van Dort
Het Winternachten Verhalenfestival van Theater Dakota kreeg deze zondagmiddag zijn feestelijke afsluiting. Verhalen van Ver was een groot en gevarieerd programma met verhalen, muziek en dans uit en over India, Turkije en Nederlands-Indië. Een programma in twee delen: voor de pauze koos je voor één van drie landen-programma's, elk in een andere zaal. Daar hoorde je muziek en de verhalen van schrijvers en wijkbewoners van hun land van herkomst.
In het India-programma zag u de Indiase schrijver Arshia Sattar. Zij is een kenner van de Ramayana en een fantastische verteller. Danseres Anima Jhagroe-Ruissen, leerling van Sangeet Natak Academy Awardee Guru Geetanjali Lal, trad op met een muziekensemble, samengesteld uit Viresh Kisoendajal (tabla), Lehra (sitar), Martijn Barendregt en Shivant Jhagroe (harmonium) en Ilyas Nadjafi (zang); het programma werd gepresenteerd door Frandjescka Balootje.
In het Turkije-programma, gepresenteerd door Nesrin Vurucu, was het genieten van optredens van o.a. schrijfster Ciler Ilhan, die nu furore maakt met haar verhalenbundel Verbannen, en van zangeres en ud-speler Duygu Alkan.
In het Indië-programma, gepresenteerd door Francis Broekhuijsen, zag en hoorde u de mooiste Indische verhalen Wieteke van Dort. Jhilani Wijsman voerde enkele van zijn songs uit.
Na de pauze was er een prachtige finale voor alle bezoekers. Daar presenteerde Francis Broekhuijsen optredens van al deze – en nog meer - artiesten in de grote zaal van Theater Dakota: muziek van Hindi popgroep Shagun, het koor Turkuaz uit Escamp en de Haagse singer-songwriter Jhilani Wijsman. Als je kaarten reserveerde maakte je ook een keuze welke van drie programma's je voor de pauze wilde bezoeken. Je kaart was natuurlijk ook geldig voor het programma na de pauze.