Arnon Grunberg
(Amsterdam 1971) is een van de succesvolste Nederlandse schrijvers, ook in het buitenland. De productieve romancier, columnist, essayist, dichter en scenarist woont en werkt voornamelijk in New York. In zijn fictie beschrijft hij thema's als geloof, ouderschap, liefde en relaties. In zijn essays en columns, debatten en optredens zoekt hij graag de polemiek op over actuele kwesties. Na zijn romandebuut en internationale doorbraak met Blauwe maandagen (1994) volgen veelbesproken, bekroonde en internationaal succesvolle romans als Fantoompijn (2000), De asielzoeker (2003), Tirza (2006), Onze oom (2007), Huid en haar (2010), Moedervlekken (2016) en Bezette gebieden (2020). Ook publiceert hij tussen 2000 en 2008 romans en essays onder het pseudoniem Marek van der Jagt. Grunberg krijgt voor zijn romans en verhalen de P.C. Hooft-prijs 2022. De jury van de prijs noemt de auteur "een schrijver die ongeëvenaard is in ambitie, productiviteit en intellectuele kracht".
(WN 2021)Archief beschikbaar voor: Arnon Grunberg
-
Love, hate, whatever! It's all about me!
Met: Arnon Grunberg, Gerlinda Heywegen
Mel Brooks - is hij niet de regisseur van films als Spaceballs en Blazing Saddles? Iemand waar je van houdt of niet?
Klopt! Donderdagavond 17 maart stond volledig in het teken van de Amerikaanse acteur, komiek, filmregisseur, scenarioschrijver en theater- en filmproducent, bekend om zijn persiflages en satirische grappen. Aan de hand van filmfragmenten bespraken Writers Unlimited filmredacteur Gerlinda Heywegen en schrijver Arnon Grunberg het fenomeen Mel Brooks.
Arnon Grunberg zag Brooks eerste film The Producers (1968) op het juiste moment en op de juiste plek: vlak nadat hij naar New York was verhuisd. De film maakte grote indruk op Grunberg. Niet in de laatste plaats vanwege de uitgesproken humor, die volgens Brooks zelf 'typisch New Yorks' is.
Hollywood en de showbusiness stonden centraal in dit programma. Mel Brooks eerde en persifleerde vele filmgenres met zijn satire. Hij maakte een mislukte musical over Hitler tot filmverhaal (The Producers) en bracht de western (Blazing Saddles), het horrorgenre (Young Frankenstein) en science fiction (Spaceballs) terug tot zijn eigen universum. En dan is daar natuurlijk Hitler. Hitler op wie hij wraak nam, steeds weer, door hem eindeloos belachelijk te maken.
If you stand on a soapbox and trade rhetoric with a dictator you never win...That's what they do so well: they seduce people. But if you ridicule them, bring them down with laughter, they can't win. You show how crazy they are. - Mel Brooks
Recent verscheen Mel Brooks' autobiografie All about me! en met dit ruim 450 bladzijden dikke werk kun je inderdaad niet meer om hem heen. Grunberg en Heywegen hemelden Brooks op en verfoeiden hem. Dat hij meer is dan de grap en grol, daarover waren beiden het eens. Daarna liepen de meningen al snel uiteen; love, hate, whatever! It's all about Brooks!
Programma samengesteld door Gerlinda Heywegen (Writers Unlimited).
Boekverkoop door De Vries Van Stockum Boeken. -
1984: War is Peace, Freedom is Slavery, Ignorance is Strength
Met: Arnon Grunberg, Gerlinda Heywegen
Writers Unlimited presenteerde het filmprogramma 1984: War is Peace, Freedom is Slavery, Ignorance is Strength. De wereldberoemde dystopische toekomstroman Nineteen Eighty-Four (aka 1984) van George Orwell uit 1949 en de verschillende verfilmingen ervan geven een somber wereldbeeld, waar ook nu, in "corona-tijden", regelmatig aan gerefereerd wordt. Met citaten en filmfragmenten bespraken romancier, columnist, essayist, dichter en scenarist Arnon Grunberg en filmredacteur van Writers Unlimited Gerlinda Heywegen 1984.
"Het verleden werd gewist, het wissen werd vergeten, de leugen werd de waarheid." – uit: 1984
Toenemende overheidscontrole, fake news, hoaxes, algoritmes leiden tot verwarring en zelfs opstand. Worden "we" anno 2021 dermate mate gecontroleerd dat het kan leiden tot een 1984? Maakt technologische vooruitgang het mogelijk en is onze wereld hiertoe in staat? Wat betekent Orwells onderzoek naar menselijkheid voor deze tijd? Hoe actueel is Nineteen Eighty-Four na ruim zeventig jaar?
"In 1984 zit een erg krachtig element waarin de overheid een alternatieve werkelijkheid kan creëren", zegt Michael Newton, docent Engelse literatuur aan de Universiteit Leiden. "De waarheid wordt iets buigzaams, waar je een alternatieve versie van kunt voorschrijven." – nu.nl
De televisiebewerking van 1984 werd op 12 december 1954 voor het eerst uitgezonden door de BBC en daarna live herhaald op 16 december. Kijkers waren geschokt over Orwells visie op een toekomstige autoritaire staat en over de scènes waarin de held Winston Smith werd gemarteld in de beruchte Room 101. Het regende klachten en er werden vragen gesteld in het Parlement. Bijna zou de heropvoering door de BBC zijn geschrapt: de uitzending ging door met 1 stem vóór bij de raad van bestuur. Toen het een paar dagen later werd herhaald, trok het gelijk het grootste aantal kijkers ooit. Jaren later, in 2000, prijkt Nineteen Eighty-Four op de drieënzeventigste plek van de 100 beste Britse televisieprogramma's van de 20e eeuw.
Nederlandstalig filmprogramma.
Programma samengesteld door Gerlinda Heywegen (Writers Unlimited)
Boekverkoop in de zaal door De Vries Van Stockum Boeken
Let op:
- Voor toegang is een identiteitskaart en coronatoegangsbewijs nodig; bestaande uit een vaccinatiebewijs, negatieve test of een herstelbewijs.
- Het coronatoegangsbewijs geldt voor volwassen en kinderen ouder dan 13 jaar.
- Er geldt een maximale zaalbezetting van 75% in Studio B, Centrale Bibliotheek.
- Bij binnenkomst in de Centrale Bibliotheek is het dragen van een mondkapje verplicht. Het mondkapje mag weer af als je bent gaan zitten in de zaal.
- Bij annulering wegens coronaklachten doen we niet moeilijk en retourneren we het aankoopbedrag.
-
It's Up to Us & PEN Award
Met: Arnon Grunberg, Eva Meijer, Jaap Tielbeke, Mirthe Frese, Raoul de Jong, Salena Godden, Samanta Schweblin, Simon(e) van Saarloos, Tsitsi Dangarembga
'Het is aan ons', is een uitspraak van filosoof, songwriter en auteur Eva Meijer. Ze vertelde in het radioprogramma Kunststof over haar roman De nieuwe rivier waarin ze zich verhoudt tot de klimaatcrisis. Het is niet langer aan jou, het individu, om het verschil te maken maar aan ons. Winternachten koos deze uitspraak als thema voor deze online festivaleditie. Maar we stellen ook de vraag over welke 'ons' we het hebben. Wie is wij?
We gingen hierover in gesprek met schrijvers Arnon Grunberg, Eva Meijer, Raoul de Jong, Tsitsi Dangarembga en Samanta Schweblin onder leiding van moderator Mirthe Frese.
0:00 - Intro.
1:52 - Arnon Grunberg (Nederland), openingsstatement.
11:13 - Eva Meijer, Raoul de Jong (Nederland), intro gesprek
12:21 - Eva Meijer, voordracht
14:01 - Raoul de Jong, gesprek en voordracht
17:16 - Eva Meijer, Raoul de Jong, gesprek
32:11- Raoul de Jong, voordracht
33:12 - Salena Godden (VK), videoreading
39:28 - Tsitsi Dangarembga (Zimbabwe), interview
52:57 - Simon(e) van Saarloos (Nederland), performance
1:00:40 - Samanta Schweblin (Duitsland), interview.
1:11:52 - Jaap Tielbeke (Nederland), performance.
1:16:58 - Arnon Grunberg, interview.
1:21:43 - Tsitsi Dangarembga (Zimbabwe), video over leven en werk
1:30:08 - Uitreiking PEN Award aan Tsitsi DangarembgaArnon Grunberg trapte het gesprek af met een statement vanuit New York. In zijn 4 mei-voordracht maakte hij duidelijk dat we ons zelf in de ogen moeten kijken; racisme zit diep in onze cultuur. Onze wij is nog lang geen inclusieve wij.
Raoul de Jong vertelde aan de Volkskrant naar aanleiding van zijn nieuwe roman Jaguarman dat je tegenwoordig vaak wordt geacht om je representant van een groep te voelen. Hij kiest er liever voor trouw te blijven aan zijn eigen ritme en boodschap.
De Zimbabwaanse schrijver en filmmaker Tsitsi Dangarembga, die deelnam vanuit Harare, sprak over wat 'wij' voor haar betekent in de huidige, naoorlogse samenleving van Zimbabwe. Dangarembga stond op de shortlist van de Bookerprize 2020 voor haar roman This Mourning Body.
Met de Argentijnse auteur Samanta Schweblin sprak Mirthe Frese over de onderlinge verbondenheid van de mens, en over menselijkheid in tijden van nieuwe technologieën. Die lijken te werken als een nieuwe universele taal tussen mensen. In haar roman Duizend ogen onderzoekt Schweblin hoe technologie saamhorigheid en vervreemding creëert.
Om het wij nog veelstemmiger te maken, hadden we aan een aantal auteurs gevraagd speciaal voor Winternachten een korte bijdrage te schrijven over het thema. Vanuit het theater of hun eigen ruimte hoorden we achtereenvolgens Salena Godden, Simon(e) van Saarloos en Jaap Tielbeke. Vanuit welk ons willen zij het verschil maken. Wat is ervoor nodig om een ons te voelen. En is het wel aan ons? Tot slot reflecteerde Arnon Grunberg op de gesprekken en deelde hij zijn gedachten.
Aansluitend werd de PEN Award for Freedom of Expression uitgereikt aan Tsitsi Dangarembga. Met de PEN Award eert de schrijversorganisatie PEN International, in een prachtige coproductie met PIP Den Haag die deze prijs ondersteunt, auteurs die vandaag, met gevaar voor hun vrijheid en leven, de waarheid zoeken en uitdragen.
Lees hier de bijdragen, voor dit programma geschreven op verzoek van Winternachten internationaal literatuurfestival Den Haag:- De religie groepsidentiteit | Arnon Grunberg
- Een ander soort wij | Eva Meijer
- Brief aan mijn jonge zelf | Jaap Tielbeke
- Alles is Anana | Raoul de Jong
- We could be Heroes | Salena Godden
- Ik heb veel te zeggen en weinig tijd | Simon(e) van Saarloos
(Ga hier naar de Engelstalige versies/Find the English versions here)
Bekijk ook:
Tsitsi Dangarembga
'Life in an 'ever narrowing Zimbabwe', interview met Tsitsi Dangarembga, Al-Jazeera, 2020
Video: 'Being shorlisted for the Booker Prize changed my life', interview met Tsitsi Dangarembga, France24, 2020
Salena Godden
website
Video: Salena Godden draagt haar gedicht The Letter voor haar bundel Pessimism is for Lightweights, ArtHouse Jersey, 2020
Video: Salena Godden, spoken word performance I want to be your wife, lead track van haar nieuwe release The Lockdown EP, Nymphs & Thugs, 2020Arnon Grunberg
website
Video: gesprek met Arnon Grunberg over wat de covid19-pandemie betekent voor onze samenleving en democratie, De Balie LIve, 2020Raoul de Jong
website
Audio: interview met Raoul de Jong over zijn boek Jaguarman, Radio Rijnmond, 2020Eva Meijer
website
Interview met Eva Meijer over De nieuwe rivier, Het Parool, 2020
Video: Interview met Eva Meijer over haar boek De nieuwe rivier, Kunststof, NPO Radio 1Simon(e) van Saarloos
website
Instagram
Audio The Asterisk Conversation #1 podcast: Simon(e) van Saarloos, Nalo Hopkinson, Tirsa With, Writers Unlimited, 2020Samanta Schweblin
Instagram
Video: Samanta Schweblin vertelt over haar boek Duizend ogen (2020)Jaap Tielbeke
Essays en artikelen van Jaap Tielbeke in De Groene Amsterdammer - De religie groepsidentiteit | Arnon Grunberg
-
Opening Night: It's Up to Us & PEN Award
Met: Arnon Grunberg, Eva Meijer, Jaap Tielbeke, Mirthe Frese, Raoul de Jong, Salena Godden, Samanta Schweblin, Simon(e) van Saarloos, Tsitsi Dangarembga
'Het is aan ons', is een uitspraak van filosoof, songwriter en auteur Eva Meijer. Ze vertelde in het radioprogramma Kunststof over haar roman De nieuwe rivier waarin ze zich verhoudt tot de klimaatcrisis. Het is niet langer aan jou, het individu, om het verschil te maken maar aan ons. Winternachten koos deze uitspraak als thema voor deze online festivaleditie. Maar we stellen ook de vraag over welke 'ons' we het hebben. Wie is wij?
We gingen hierover in gesprek met schrijvers Arnon Grunberg, Eva Meijer, Raoul de Jong, Tsitsi Dangarembga en Samanta Schweblin onder leiding van moderator Mirthe Frese.
Arnon Grunberg trapte het gesprek af met een statement vanuit New York. In zijn 4 mei-voordracht maakte hij duidelijk dat we ons zelf in de ogen moeten kijken; racisme zit diep in onze cultuur. Onze wij is nog lang geen inclusieve wij.
Raoul de Jong vertelde aan de Volkskrant naar aanleiding van zijn nieuwe roman Jaguarman dat je tegenwoordig vaak wordt geacht om je representant van een groep te voelen. Hij kiest er liever voor trouw te blijven aan zijn eigen ritme en boodschap.
De Zimbabwaanse schrijver en filmmaker Tsitsi Dangarembga, die deelnam vanuit Harare, sprak over wat 'wij' voor haar betekent in de huidige, naoorlogse samenleving van Zimbabwe. Dangarembga stond op de shortlist van de Bookerprize 2020 voor haar roman This Mourning Body.
Met de Argentijnse auteur Samanta Schweblin sprak Mirthe Frese over de onderlinge verbondenheid van de mens, en over menselijkheid in tijden van nieuwe technologieën. Die lijken te werken als een nieuwe universele taal tussen mensen. In haar roman Duizend ogen onderzoekt Schweblin hoe technologie saamhorigheid en vervreemding creëert.
Om het wij nog veelstemmiger te maken, hadden we aan een aantal auteurs gevraagd speciaal voor Winternachten een korte bijdrage te schrijven over het thema. Vanuit het theater of hun eigen ruimte hoorden we achtereenvolgens Salena Godden, Simon(e) van Saarloos en Jaap Tielbeke. Vanuit welk ons willen zij het verschil maken. Wat is ervoor nodig om een ons te voelen. En is het wel aan ons? Tot slot reflecteerde Arnon Grunberg op de gesprekken en deelde hij zijn gedachten.
Aansluitend werd de PEN Award for Freedom of Expression uitgereikt aan Tsitsi Dangarembga. Met de PEN Award eert de schrijversorganisatie PEN International, in een prachtige coproductie met PIP Den Haag die deze prijs ondersteunt, auteurs die vandaag, met gevaar voor hun vrijheid en leven, de waarheid zoeken en uitdragen. Bekijk hier een gefilmd portret van Tsitsi Dangarembga.
Lees hier de bijdragen, voor dit programma geschreven op verzoek van Winternachten internationaal literatuurfestival Den Haag:- De religie groepsidentiteit | Arnon Grunberg
- Een ander soort wij | Eva Meijer
- Brief aan mijn jonge zelf | Jaap Tielbeke
- Alles is Anana | Raoul de Jong
- We Could be Heroes | Salena Godden
- Ik heb veel te zeggen en weinig tijd | Simon(e) van Saarloos
(Ga hier naar de Engelstalige versies/Find the English versions here)
Bekijk ook:
Tsitsi Dangarembga
'Life in an 'ever narrowing Zimbabwe', interview met Tsitsi Dangarembga, Al-Jazeera, 2020
Video: 'Being shorlisted for the Booker Prize changed my life', interview met Tsitsi Dangarembga, France24, 2020
Salena Godden
website
Video: Salena Godden draagt haar gedicht The Letter voor uit haar bundel Pessimism is for Lightweights, ArtHouse Jersey, 2020
Video: Salena Godden, spoken word performance I want to be your wife, lead track van haar nieuwe release The Lockdown EP, Nymphs & Thugs, 2020Arnon Grunberg
website
Video: gesprek met Arnon Grunberg over wat de covid19-pandemie betekent voor onze samenleving en democratie, De Balie LIve, 2020Raoul de Jong
website
Audio: interview met Raoul de Jong over zijn boek Jaguarman, Radio Rijnmond, 2020Eva Meijer
website
Interview met Eva Meijer over De nieuwe rivier, Het Parool, 2020
Video: Interview met Eva Meijer over haar boek De nieuwe rivier, Kunststof, NPO Radio 1Simon(e) van Saarloos
website
Instagram
Audio The Asterisk Conversation #1 podcast: Simon(e) van Saarloos, Nalo Hopkinson, Tirsa With, Writers Unlimited, 2020Samanta Schweblin
Instagram
Video: Samanta Schweblin vertelt over haar boek Duizend ogen (2020)Jaap Tielbeke
Essays en artikelen van Jaap Tielbeke in De Groene Amsterdammer - De religie groepsidentiteit | Arnon Grunberg
-
VPRO O.V.T. Live
Met: Arnon Grunberg, Bart Funnekotter, Bas Heijne, Eric Vloeimans, Ian Buruma, Ilja Leonard Pfeijffer, Jos Palm, Karin Amatmoekrim, Nelleke Noordervliet, Paul van der Gaag
UITVERKOCHT - Elke zondagochtend staat actualiteit van de geschiedenis centraal in een van de best beluisterde Nederlandse radioprogramma's. OVT wordt deze zondag live uitgezonden vanuit het gezellige Wintercafé in Theater aan het Spui. Kijk en luister mee!
Auteurs uit het Winternachten Festival komen langs voor interviews, gesprekken en verhalen, zoals Ian Buruma, Ilja Leonard Pfeijffer, Bas Heijne, Karin Amatmoekrim en Arnon Grunberg. Nelleke Noordervliet spreekt haar column uit, en Bart Funnekotter presenteert de boekrecensies van deze week. Met live muziek door trompettist Eric Vloeimans.
-
IS: Het Weerwoord
De zogenaamde Islamitische Staat is meer dan een rebellenbende of een terreurnetwerk. Hun terreurcampagne in veroverde dorpen en steden, hun terreuracties in Europa maar ook hun geschreven en visuele propaganda oogt en klinkt als een coherent horrorverhaal over "de vijand" én als een wervingscampagne voor potentiële internationale jihadisten. Ze beschikken over een glossy en zetten massaal in op het werven van sympathisanten onder de in de virtuele wereld naar identiteit en betekenisgeving zoekende jongeren – en ze beperken zich niet eens tot moslimjongeren. Kortom, IS kent de kracht van het woord en zet grootschalig op verbeelding in.
Hassnae Bouazza leidt in IS: Het Weerwoord het gesprek over het juiste weerwoord op de horrorcampagne en propagandamachine. De Nederlands-Koerdische Beri Shalmashi verzorgt een video-essay over vergelijkbare groeperingen, visuele representatie en propaganda. Frank Westerman voert ons mee naar het verleden en toont hoe we in Nederland hebben gereageerd op extremistische daden, hoe wij nu de juiste woorden en daden zouden kunnen kiezen om de ideeënstrijd van IS te winnen. Arnon Grunberg duikt onder de huid van de uit het westen afgereisde jihadisten en vraag zich af of hun existentiële motieven fundamenteel afwijken van de doorsnee westerse militair op een missie. Rodaan Al Galidi houdt ons het completere beeld voor van de verhoudingen tussen Europa en het Midden Oosten en geeft zijn visie op hoe IS als symbool van de huidige transnationale wereld te begrijpen. Al Galidi zet de finale van de avond in met de voordracht van een gedicht; de muzikale epiloog wordt bezongen door Jeanine Valeriano en haar Spoken Beat Night.
-
IS: The Horror Show
Late Night Show over een gewaagd thema: de huidige terreurcampagne van de Islamitische Staat in de Arabische wereld en daarbuiten. De in Irak geboren schrijver Hassan Blasim, door The Guardian uitgeroepen tot 'misschien wel de grootste levende schrijver van Arabische fictie', leest voor uit zijn verhalenbundel The Corpse Exhibition. Hierin schetst hij het dagelijks leven in hedendaags Irak niet alleen in levendige, indringende en gewelddadige vertellingen maar toont ook de surreële, humoristische en betoverende kanten van zijn personages. De bundel verschijnt tijdens Winternachten Festival 2017 onder de titel Lijkententoonstelling in Nederlandse vertaling.
Journaliste Hassnae Bouazza gaat met Blasim, de internationaal hoog gewaardeerde politieke commentator en schrijver Ian Buruma en de Nederlandse topschrijver Arnon Grunberg in gesprek. Hoe valt het geënsceneerde en theatraal opgezette moorddadige handelen te ontleden? Hoe verhoudt het bombastische horror-pathos van IS zich tot de fascistische propaganda in Europa van de jaren dertig?
Spoken Beat Night begeleidt Hassan Blasim bij de voordracht uit De lijkententoonstelling.
-
Het is hier geen Amerika (part 2)
De onverwachte verkiezing van zakenman Donald Trump tot president van de Verenigde Staten wordt op deze vrijdag 20 januari bezegeld in Washington. De keuze voor Trump wordt vooral gezien als een teken van weerzin van de burgers tegen de zittende politieke elite en een breed gedeeld onbehagen onder de Amerikaanse bevolking. Is Amerika ons voorland, komt de kiezer ook in opstand tegen de zittende politieke elite hier? In Europa vinden in 2017 belangrijke nationale verkiezingen plaats in Nederland, Frankrijk en Duitsland; als eerste gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamer op 15 maart 2017. Staat ons een verrassing te wachten?
In Het is hier geen Amerika vergelijken schrijvers en journalisten de Verenigde Staten en Nederland onder kundige leiding van Stephan Sanders. Margriet Oostveen schreef vanuit de VS in NRC Handelsblad over het dagelijks leven van Amerikanen; tegenwoordig doet ze dat vanuit Nederland in de Volkskrant over de Nederlanders. Bas Heijne plaatst het onbehagen in een bredere culturele context; Ian Buruma, burger en kenner van beide landen vergelijkt, Arnon Grunberg reflecteert op wat hij in de straten van New York en Den Haag ziet en hoort. Jeanine Valeriano en haar Spoken Beat Night sluiten af met een flonkerend optreden.